LIVETS FILMTIPS: COWSPIRACY / JAG BLIR VEGAN (TYP)

DSC_6758

Nu har jag sett den. Cowspiracy. Dokumentären som talar om kött- och mejeriindustrin ur (främst) en miljösynpunkt. Helvete vad bra den är. Se den du med! Oroa dig inte, filmen innehåller inte en massa läskiga bilder och den är både lättförståelig och medryckande så du får en riktigt nice filmupplevelse. Du kan se den på Netflix och på Youtube.

Känslan efteråt: Upplyst. Peppad att göra skillnad.

I oktober var det ett år sedan jag åt fisk (och 1,5 år sedan jag åt rött kött). Men från och med nu tar jag steget in i lightveganvärlden. Jag ska sluta köpa hem ägg och mejeriprodukter men kommer kanske äta det när jag är bortbjuden eller när jag går ut och äter (om inget veganskt alternativ finns). Vi får se. Jag mjukstartar lite. Vi måste börja se på animaliska produkter som lyxvaror.

https://www.youtube.com/watch?v=0Krmf_CRpzw

 

NIO ARGUMENT TILL ATT SLUTA ÄTA ANIMALISKA PRODUKTER:


1. Djurindustrin är vår tids största källa till växthusgas och är därmed
vår största miljöbov.

2. Kött- och mejeriindustrin använder en tredjedel av världens färskvatten. Och vårt jordklot lider av torka. This does not gå ihop.

3. Lantbruk står för 91% av Amazonas skövling. Varje dag försvinner 110 djurarter från regnskogen på grund av denna masskövling. Varför inte bara äta sojabönorna direkt (vilket skulle mätta betydligt fler) i stället för att ge dom till djuren och sedan äta djuren? Osmart.

4. Att producera 1 hamburgare kräver lika mycket vatten som om du skulle duscha i 2 månader i streck. Fräscht.

5. Avfallet från 2500 kossor är lika mycket som avfallet från 411 000 människor. Vi snackar om bajs i bassänger här.

6. Personer som följer en vegansk diet använder 50% mindre CO2,  1/11 så lite olja och 1/18 så lite land än en köttätare. Alltså förstår ni vikten av dessa siffror? Vi har möjlighet att minska vårt koldioxidavtryck med hälften! HÄLFTEN.

7. Vegetarisk och vegansk mat är asgott.

8. Det är synd om djuren. Duh. För att korna ska producera mjölk måste de föda kalvar. Därför insemineras korna ungefär en gång per år. Inom mjölkindustrin tas kalven normalt från kon direkt eller någon dag efter födseln (WHAT!!!!!). Både kon och kalven stressas av separationen, och att inte vara tillsammans strider mot deras naturliga beteende. Hälften av kalvarna som föds är hankalvar och eftersom de inte producerar någon mjölk dödas de flesta och blir till kött vid ungefär 18 månaders ålder. Ett vanligt sätt att hålla handjur på är i gruppboxar på hårt, halt spaltgolv utan strö. Källa: Djurens rätt.

9. Kött är cancerframkallande. ”Världscancerfonden uppgraderar varningen för rött kött till högsta nivån och avråder helt ifrån alla processade charkvaror, som korvar och pastejer.”

Luke-Jones.-Cowspiracy-Infographic-Imperial-Updated

Ps. Jag vet att Cowspiracy har fått en del kritik för hur de har räknat sin statistik. Men oavsett de exakta siffrorna så är det här suuuuperrelevant. Vi har faktiskt möjlighet att påverka här.

LÄS ÄVEN:

OM ATT ÄTA DJUR
VEGETARISKA BASVAROR


Translation: I saw the Documentary Cowspiracy yesterday and it totally blew me away. Watch it on Netflix or Youtube. It’s pretty amazing.

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
86kommentarer
  • Lånade dina viktiga punkter och postade på Facebook. Hoppas det var okej!!!

    Såg dokumentären igår. Helt såld

    Hanna 2016-11-07 22:28:11
    Svara
  • Ok att en bör äta mindre kött (eller åtminstone mer bra kött typ vilt och eko) men jag hänger verkligen inte med på vegan-trenden som verkar pågå nu? Det finns en massa dåliga grejer med att äta exempelvis soja. Jag är inte särskilt påläst när det gäller veganism, men alltså äter veganer margarin? Ok, djuren kanske får det bättre om alla blir veganer (?) men kroppen mår knappast bra av soja och margarin och typ rapsoljor och skit. Och då jämför jag med människor som äter bra kost (lchf och/eller paleo dvs arteget) och inte med större delen av västvärlden. Tror att vinsten snarare ligger i att informera vad som är bra kost för kroppen än att bli vegan. För det finns förmodligen ”dåliga” veganer också, som äter helfabrikat och stor mängd soja, margarin osv.

    Felicia 2015-12-13 19:37:20
    Svara
    • Svar på Felicias kommentar.

      Hej Felicia! Av den soja som importeras till Sverige används 90 procent i foder till kor, grisar och kycklingar. Det här är alltså fullvärdigt protein som vi skulle kunna äta i stället – men i stället äter vi upp djuren. 10 kg sojabönor blir 1 kg kött. Helt sjukt!

      Veganer kan äta mjölkfritt margarin om de vill.

      Sojabönor är visst bra för dig. ”Soja har en rad olika positiva effekter på människans hälsa. Exempelvis har man sett att soja kan minska risken för att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar, cancer och benskörhet.”
      Läs mer här:
      http://www.sund.nu/docs/artikel.asp?art=166&tem=3

      Som vegan minskar du ditt fottryck med 50%, plus att det ÄR svinnyttigt. Läs en infographic här: http://www.mediapeta.com/infographics/VeganHealth/veganhealth-final.jpg

      Flora Wiström 2015-12-13 21:02:13
      Svara
  • ÅH NÄ vad stolt jag blir! Så himla bra att du blir vegan (typ) Världsbra

    rebecca 2015-12-10 20:51:42 http://www.dearpravda.blogg.se
    Svara
  • Välkommen och fett att du har tagit steget till att bli vegan!! Jag har själv varit vegan i ett halvår, och något som jag har märkt är att en kan hitta så sjukt mycket pepp och ny kunskap i olika facebookgrupper (för att inte tala om hur bra det känns att få diskutera och snacka med människor som delar samma värderingar som en själv samt se massa härlig mat stup i kvarten). Tänkte ge dig lite tips på bra grupper att gå med i! Here you go:

    ”Veganer i Sverige”. Allmän diskussionsgrupp där en kan ställa frågor om sånt en undrar över, dela tips på artiklar, filmer, klipp, affärer, matställen, diskutera heta ämnen m.m. https://www.facebook.com/groups/243322562345574/

    ”Vad lagar du för veganmat idag?”. Sida där en kan lägga upp och se MAT. Bara massa mat. Och massa inspo. https://www.facebook.com/groups/vadlagarduforveganmatidag/?fref=ts

    ”Vad SKULLE jag laga för veganmat idag?”. Bilder på vegankäk som inte riktigt blev som det skulle. Ganska kul. Och så känner en sig inte så ensam med sina misstag i början. https://www.facebook.com/groups/339404332922197/?fref=ts

    ”Söndagshäng med vegangäng”. Vi är ett gäng veganer i Stockholm som träffas varje söndag (nästan iallafall!) och käkar mat, umgås, ölar, hänger, snackar och har det allmänt najs. Det är väl också allmänt en mötesgrupp för veganer i Stockholm. Hett tips! (https://www.facebook.com/groups/780575578703858/?fref=ts

    Wanja 2015-12-10 18:37:13 http://wanja.webblogg.se
    Svara
  • NICE! Välkommen till vegan-världen! :D

    Obs dock att det där med att duscha i två månader är fel. Om en läser källorna på hemsidan kan en se att de menar ”om en duschar 5 min varje dag i två månader”, lite trist att de framställde det väldigt missvisande :(

    Lisa 2015-12-10 16:35:14 http://lisaasandblom.blogg.se
    Svara
  • Hej! Har lite svårt att ta din lista på allvar eftersom att en av anledningarna du nämner är att det blir avfall, ”bajs i bassänger”, av ickevegansk kost. Du måste väl ha koll på att det krävs gödsel för att odla vegetabilier? Alternativet är ju liksom att vi använder konstgödsel istället, som än idag förorenar vattendrag och sjöar så att det blir övergödning. Jaja, tänkte du kanske ville veta! Om jag inte helt har missuppfattat vad du tycker är problematiskt med kobajs :)

    kajsa 2015-12-10 04:36:25
    Svara
    • Svar på kajsas kommentar.

      Men det går ju att ha djur utan att behandla dem på ett så vidrigt sätt och utan att döda dem. Ingen säger att kossor osv inte ska finnas. Bara i mindre skalor och att de får leva för sig själva inte som en produkt vi konsumerar! :) Just nu så förorenas haven något otroligt av de avfall som kommer t.ex. factory farms i USA det försyrar världen och gör så att det finns flera dead zones i havet.

      Ebba 2015-12-10 13:39:05 http://ecofriendlygiant.wix.com/blog
      Svara
  • Hej fina du!
    Jag undrar om du har bra exempel på vegansk mat som INTE är/innehåller baljväxter? Alltså typ jordnötter, sojaprodukter, kikärter, bönor mm… Är nämligen tokallergisk mot alla baljväxter och har därför så svårt att äta vegansk mat hela tiden då de rätterna så ofta innehåller baljväxter. Men vill så gärna äta mer veganskt! Så om du har något förslag eller vill lägga ut frågan på bloggen så andra kan ge förslag så skulle det vara guldvärt.

    Tack för en superfin blogg, du gör ett kanonjobb! Puss och kram :*

    Matilda 2015-12-09 15:53:23
    Svara
  • Praise to that! Bra med veganer som förebilder :)

    ALiCE med ICE 2015-12-09 13:39:10 http://www.andrews.se/alice
    Svara
  • alltså ååååååh så himla bra att du skriver om detta!!!!! Blev själv vegan efter att jag sett cowspiracy tidigare i höstas, på samma sätt som du, lite mjukstart sådär med tillåtelse att unna sig mejeri/ägg ibland. Går hur bra som helst, känns mycket lättare än jag trodde!

    caroline 2015-12-09 12:21:23
    Svara
  • Så himla glad jag blir över detta!!
    Det gör så himla mycket att en person som du, som har den här unika plattformen att nå ut till så många, sprider detta otroligt viktiga och akuta budskap.
    Ett tips från mig till dig <3 är att gå med i vegangrupper på facebook för att få tips och hålla veganpeppen levande. Tex "Vad lagar du för veganmat idag?" "Allt om vegansk mat!" osv. Det är sällan jag möter så mycket pepp och kärlek på nätet som i dessa grupper.

    Sofia 2015-12-09 11:11:10
    Svara
  • Jag vill bara passa på att flika in i debatten att det finns jordbrukformer som ur ett miljöperspektiv inte bara är hållbart (plus minus noll) utan även främjar miljön. T.ex. där djurdrift bedrivs så att CO2 binds i marken av djuren själva, att djuren bidrar till att rädda ökenområden och ”sjuka” jordar etc. Djuren är allstå nödvändiga för natuen och jordens välmående. Sedan kan man givetvis föra en diskussion att äta eller inte äta animalier baserat på etiska argument, men det är en annan diskussion. Djurhållning tror jag är livsnödvändigt och det är viktigt att inte måla upp jordbruk så svart och vitt. Det finns massa progressiva rörelser inom jordbruk som baseras på evidens och vetenskap. För den nyfikne, läs t.ex.:
    http://savory.global/institute
    http://holisticmanagement.org/

    För den som är nyfiken på att vara en del av ett jordbruksarbete rekommenderar jag också att göra det via organisationen WWOOF, World Wide Opportunities on Organic Farms, under vilkens tak alla typer av jordbruk, köttproduktion så väl som grönsaksproduktion etc., ryms.

    Eva 2015-12-09 10:30:13
    Svara
  • Alltså detta är så viktigt!!! SÅ bra inlägg. Flora du är queen.

    Hedvig 2015-12-09 09:59:18
    Svara
  • heja dig flora, ljuset i decembermörkret!

    wilma 2015-12-09 09:18:59
    Svara
  • Hallå alla! För den som vill läsa om hur djuren har det kom det 2012 ut en bok av Per Jensen som heter ”Hur mår maten? – om djurhållning och djurskydd i Sverige” som beskriver framställningen av kött, fisk och ägg i Sverige. En annan superbra bok är Matens pris av Malin Olofsson och Daniel Öhman, som bland annat skriver om sojaproduktionen i Brasilien.

    Jessica 2015-12-09 09:04:26
    Svara
  • Jag skulle vilja tipsa om en video/tal på youtube som heter ”101 reasons to go vegan”, det är en man som håller en föreläsning om veganism på ett väldigt enkelt och ”oläskigt” sätt, för den som är nyfiken. Youtubekanalen CamandNina gör otroligt vackra videor med veganska recept, tips, what i eat in a day, och övriga feel good about the world videos. Plus att de är jättegulliga och bra på att svara på kommentarer och har skapat ett fantastiskt community.
    Sen en sjuk grej: fram tills för två månader sen hade jag aldrig reflekterat över att kor inte ”bara producerar mjölk” (det var då jag lyssnade på 101 reasons to go vegan), som att det ALLTID händer liksom. Det är ju det jag fått höra sen jag var liten. Kor gör mjölk. Men nej, kor blir gravida och gör mjölk för deras kalv. Inte för människor. Jag trodde liksom i 21 år att kor gör mjölk på samma sätt som som äppelträd gör äpplen. HUR SJUKT ÄR DETTA? DET SÄGER SÅ MYCKET OM VÅRAT SAMHÄLLE! mvh vegetarian i övergångsperiod till vegan
    ps. härligt flora! jag älskar att du inspirerar och sprider ett så himla viktigt budskap till dina läsare <3

    Victoria 2015-12-09 08:58:05
    Svara
  • Wow vad mycket bra diskussioner här i kommentarsfältet, skulle bara lämna en peppig kommentar men fastnade i 20 min för att läsa :) Men alltså: bottom line: himla bra inlägg!!

    Kaneli 2015-12-09 08:47:40 http://spicegirl.ratat.fi
    Svara
  • Åh! Vad glad jag blir! Pepp pepp pepp till vegan-vänner! <3

    Sonia Maya 2015-12-09 08:07:38
    Svara

  • Tänkte du skulle tycka denna va lite kul Flora :)

    Emilia 2015-12-09 03:45:04
    Svara
  • Hej! Jag känner mig lite sorgsen efter att ha läst det här inlägget. Jag håller fullständigt (!) med om att många jordbruk som bedrivs i världen är katastrofala, både för djur och miljö.

    Under hela min uppväxt bodde jag på landet. Ett vanligt förekommande problem på många landsbygder är att marken växer igen på grund av att den inte odlas eller betas av några djur. Öppna betesmarker är nödvändigt för att vi ska kunna bevara vår biologiska mångfald. Min familj hade ett ekologiskt lantbruk (vid sidan om sina heltidsarbeten i stan) där våra kor gick lösa på till synes oändliga marker och hönorna fick sprätta runt lösa. Vi odlade många olika sorters grönsaker. Korna fick vissa år kalvar som fick gå tillsammans med sina mammor tills de själva blev mammor till egna kalvar. På vintrarna fick korna och kalvarna gå omkring lösa i så kallade lösdriftsstall (en slags ladugård med tjocka halmbäddar där de kan sova och så har de ett matbord där de kan gå och äta när de vill). När korna blev till åren fick de avsluta sin tid hos oss och därefter bli sålda som KRAV-kött.

    Jag tror att det är otroligt viktigt att vi inte klankar ner på ALLA typer av jordbruk.

    Tyvärr förekommer det hemska exempel, men det finns också många, många gårdar här i Sverige som är otroligt viktiga och dessutom nödvändiga för att vi ska kunna bevara våra öppna landskap och vår biologiska mångfald i Sverige. Sådant sköter sig tyvärr inte av sig själv. På somliga ställen går det fint att odla spannmål istället, men på de marker som exempelvis är starkt kuperade eller har en stenfylld jord lämpar sig betesdjur bättre. Jag äter i stor utsträckning vegetariskt, men jag vill ändå framföra att det kan vara problematiskt att påstå att all typ av lantbruk är dåligt för miljön.

    Och ibland känns det paradoxalt att många människor pratar illa om koavföring (som är väldigt användbart vid odling bland annat) och metangas från kofisar, men flyger non-stop till någon solig ö.

    Jag äter gärna vego/vegan, men det finns vegetariska alternativ som inte heller är så miljöschysta. Sojabönor till exempel, är det ett bra alternativ egentligen? Grönsaker överlag som har fått färdas långt för att komma till Sverige. Samtidigt finns jordbruk som är dåliga för miljön. MEN det finns också de lantbruk som är bra miljömässigt, nämligen de som levererar närproducerat och ekologiskt käk.

    Klara 2015-12-09 00:00:04
    Svara
    • Svar på Klaras kommentar.

      Jag måste ändå säga att jag tycker att det är lite konstigt att hålla på att jämföra på det sättet. Som att en skulle vara hycklare om en är vegan men samtidigt då och då reser någonstans? I ”slutändan” blir det ju ändå bättre att göra så än att äta kött och resa om du förstår vad jag menar.

      Och som någon påpekade, veganism är en etisk handling och inte något som definitionsmässigt handlar om miljöproblem. För mig är dock miljöaspekten viktig och det går såklart att äta miljövänlig mat vegansk också.

      När det gäller soja är ju 95% av odlingen till djurfoder? Den soja som finns i en del sk ersättningsprodukter är denna ofta odlad i USA eller i Europa och bidrar inte till regnskogsskövlingen. Det är alltså djurindustrin som gör det.

      Och tillsist, även om den gård du växte upp på var mycket bättre än många andra är det ännu viktigare att komma ihåg att alla inte är det. Det är nästintill omöjligt för en konsument att veta hur ett djur har haft det. För mig, som av etiska skäl ändå inte skulle köpa något från djur som ”haft det bra” (det kan omöjligt vara bra att bli dödad och utnyttjad för människors njutnings skull), kanske det inte är lika väsentligt. Men för de som ändå köper det känns det illa att ytterligare späda på att det finns gårdar där det är bra så att folk tror att de kan fortsätta äta med gott samvete.

      Lisa S 2015-12-11 11:31:25 http://lisaasandblom.blogg.se/
      Svara
    • Svar på Klaras kommentar.

      Jag är också uppvuxen på en bondgård liknande den du beskriver där korna ”har det bra” och det säkerligen är mycket bättre för miljön än storskaliga jordbruk. Samtidigt måste en förstå att många blir veganer av etiska skäl. Jag kände dessa kor, gav namn till dem och klappade dem, sedan kördes de iväg i en lastbil och kom tillbaka på min tallrik. Ja miljövänligt, men etiskt försvarbart? Inte för mig iallafall. Vi skulle aldrig ha ätit vår hund när hon blev gammal, istället bekostades hon med dyra operationer och fick en grav. Varför ska en ko slaktas? Varför ska en ko som inte blivit gravid skickas till slakt i förtid pga ej lönsam? Denna problematik finns oavsett hur bra kon än har det i livet.

      Linnea 2015-12-09 08:50:25
      Svara
      • Svar på Linneas kommentar.

        Exakt, jag är vegan av etiska skäl och tycker inte att det finns något försvar för att äta kött eller andra animaliska produkter som kommer från kött-/mejeriindustrin. Att folk nu får upp ögonen för hur det påverkar miljön (också) är fantastiskt bra – mindre köttätande är bra på många sätt.

        Man kan aldrig referera till det fria valet när någon annans liv står på spel. Jag lever hyfsat miljövänligt också och åker tåg istället för bil eller flyg när det är möjligt. Tycker dock att resandet i sig har en poäng, även om det innebär miljöovänligt flygande. Tror det är oerhört viktigt att människor ser andra länder än sina egna – det skapar större förståelse för andra kulturer och det är viktigare än någonsin i dessa mörka dagar. Det är i inskränkta små samhällen där människor inte kan tillräckligt mycket om omvärlden som rasismen frodas som mest.

        Kram på dig Flora för att du tar upp detta viktiga! :)

        Linda 2015-12-09 12:00:00
        Svara
    • Svar på Klaras kommentar.

      Tack för detta, känns insiktsfullt. Speciellt poängen om flygresor. Nu kanske jag låter aggressiv gentemot många i kommentarsfältet bl.a. men herregud: sitt där och shamea folk som äter animalier till döds om ni så vill. Men då förväntar jag mig också att ni avstår att åka och hitta er själva på yogaresan i Indien, road tripen i USA eller weekendresan med Ryan till berlin

      K 2015-12-09 01:45:54
      Svara
  • TUSEN TACK FLORA <3

    Emilia 2015-12-08 23:51:19
    Svara
  • Heja dig! Heja heja heja!

    Hanna 2015-12-08 23:04:43 http://helh.blogspot.com
    Svara
  • Hej flora!
    Mycket det du skriver stämmer men jag vill bara poängtera att vegetarianer som äter sojaprodukter också deltar i skövlingen av regnskog. Dessutom fraktas det över hela världen för att komma på tallriken. Det är inte ett smart val. Ät istället svenska produkter, närproducerade goda varor. Och samma gäller faktiskt kött. I Sverige har vi goda lagar, djuren har mycket bättre förhållanden här än i till exempel våra grannländer. Jag är född och uppvuxen på en mjölkgård och vi tar hand om våra djur, alla får den vård som krävs och alla får vara utomhus (inte året om för visste du att det är djurplågeri att låta djur vara utomhus när det är blött och kallt).

    Men visst skulle världen vara bättre om efterfrågan av mejeri och köttprodukter inte var så stor. Vi äter för mycket. Det hade varit så mycket bättre om det var som förr, när de flesta var lantbrukare och hade en handfull med djur för att livnära familjen på mejeri och kött.

    Har du någonsin besökt en gård? Sett saker och ting med egna ögon? Mycket ur dokumentärer och inom media är vinklat (precis som med allt annat). Många stadsbor har aldrig ens satt sin fot på landsbygden och det är så fel att häva ur sig fakta om man inte ens sett verkligheten själv. Om du är på södra Gotland någon gång kan jag gärna visa dig hur en mjölkgård ser ut och hur allting går till kring djurvård etc.

    Jenny 2015-12-08 22:11:29
    Svara
    • Svar på Jennys kommentar.

      Hej! Ungefär en tiondel av den sojan som går åt till att mata kor får vi ut i form av kött. Det betyder att vi kan äta tio gånger så mycket soja för att nå upp till den CO2-produktion som blir av köttet. Det är klart att det är dåligt att bidra till skövlad regnskog oavsett, men det är alltså kött/mjölkproduktion som använder största delen av sojan. Hörde dessutom nyligen att ett kg fraktade bananer ändå gav typ en tiondel av CO2-utsläpp från ett kg nötkött, alltså att frakten ändå inte gör att det närmar sig utsläppen som kött/mjölkindustrin ger.

      Tror också att djur blir stressade av att inte få vara vilda/fria.

      Hanna 2015-12-08 23:17:21 http://helh.blogspot.com
      Svara
    • Svar på Jennys kommentar.

      Nu är ju inte jag Flora, men jag svarar ändå för jag känner mig manad. Jag är inte vegan men försöker vara, vegetarian har jag varit i cirka 15 år (10 om man inkluderar fisk). Mina främsta skäl är rent djuretiska, inte miljömässiga, men med min miljöengagemang idag skulle jag nog ha varit iaf vegetarian även om jag inte brytt mig om djuren. Jag känner mig dock kluven gällande exempelvis soja, av just den anledningen du skriver. Men även om veggosar äter soja så måste det ju vara mindre dåligt som jag uppfattar det, eftersom kött innebär samma produktion av soja + det som djuren kräver rent miljömässigt. Eller tänker jag fel?

      Angående hur djur har det i Sverige tror jag det kan variera väldigt mycket från gård till gård, beroende på storlek, om det är eko eller ej osv. Visst har vi rätt bra djurskyddslagar i Sverige, men samtidigt är det något som vi sagt jättelänge som nåt slags försvar. Utifrån den information som i vart fall Djurens Rätt och liknande organisationer lyfter fram vet jag dock inte om jag tycker att kan säga att våra djur har det bra. Däremot har de det kanske mindre dåligt än många andra. Min före detta pojkvän var uppväxt på en bondgård och jag har spenderat rätt mycket tid där under vårt förhållande. Det var en gård med cirka 100 mjölkkor, vilket jag förstått ändå är rätt normal storlek i Sverige. Visst brydde sig både min pojkvän och hans pappa om djuren, men samtidigt hindrade ju inte det att allting där följde den gång som det måste göra i en industri. Och med det menar jag just det som Flora skrev om i inlägget, alltså att korna tvångsinsemineras för att få kalvar och sedan lever för att mjölkas och därefter går till slakt. En gång när jag var där råkade en ko och en kalv som precis skilts från varandra få syn på varandra. Det var bland det värsta jag upplevt. De båda bara stod och skrek helt hjärtskärande på varandra huuur länge som helst. Nu blev det väldigt långt men jag skulle nog bara säga att jag har iaf sett en verklighet av bondgård i Sverige och det fick inte mig att ändra uppfattning. Därmed självklart inte sagt att det är så där du växte upp.

      LisaMarie 2015-12-08 22:23:36 http://lisamariesvarld.blogg.se
      Svara
  • HEJA DIG FLORA!
    Så bra av dig att ta upp detta och inspirera!

    Matilda 2015-12-08 21:39:31
    Svara
  • Vill ba poängtera här innan någon blir livrädd för kött pga cancer/börjar sprida saker som inte stämmer att man alltså inte har bevis för att rött kött orsakar cancer, utan att man bara har sett att grupper som äter mycket rött kött i högre utsträckning drabbas av vissa cancer-typer. Men: mycket rött kött innebär västerländsk livsstil som i sin tur innebär många andra faktorer som potentiellt orsakar cancer, och det är därför svårt att säga vad exakt som är anledningen.

    Med det sagt så äre ju självklart att vi måste sluta äta kött så som vi gör idag, pga helt ohållbart ur miljösynpunkt.

    Fanny 2015-12-08 21:30:20
    Svara
  • Jag tycker att det är fantastiskt att fler vågar bli veganer och jag har självt varit nästan vegetarian ett tag. Men jag blir så himla frustrerad på veganer/vegetarianer som typ ser ner på en och nästan dumförklarar en om man äter kött. Jag fick ge upp min vegetariska kost delvis pga att jag blev allergisk mot alla baljväxter som är den främsta proteinkällan om man ska käka vego. Så min läkare avrådde mig från att käka helt vegetariskt eftersom jag då inte skulle få i mig tillräckligt med proteiner. Allergi mot soja (som tillhör baljväxter) är dessutom något som tyvärr blir allt vanligare. Så alla ni som ser ner på oss köttätare och inte tycker att vi bryr oss om djur och natur, tänk en extra gång! Alla har inte samma möjligheter till en vegetarisk kost tyvärr.

    Hanna 2015-12-08 21:07:05
    Svara
    • Svar på Hannas kommentar.

      Hej! Vill bara säga att protein inte är ett problem i vegokost även om man inte kan äta baljväxter. Alla människor (köttisar, vegetarianer,veganer) får faktiskt i sig ca 75g protein mer än vad vi faktiskt behöver så just protein är inte ett problem. Du väljer vad du vill äta självklart men tycker det är synd att protein har blivit en så stor ”myt” kring varför man inte kan bli vegan. Denna videon förklarar: (hennes kanal är förövrigt otroligt bra och förklarar massa saker) https://www.youtube.com/watch?v=8aKWcomLhMw :)

      Ebba 2015-12-08 21:34:40 http://ecofriendlygiant.wix.com/blog
      Svara
  • WOHO! Bra val, hoppas du kommer som jag (två år som vegan) känna att det blir bland det bästa du gjort.

    Stina 2015-12-08 20:53:09
    Svara
  • heja dig florvas <3

    maria 2015-12-08 20:18:02
    Svara
  • Åh välkommen till veganfamiljen flora!! Ett tips är att bli medlem i några vegan fb-grupper, det ger en otroligt mycket pepp, stöd och inspiration! ”Veganer i Sverige” är ett exempel på en sådan grupp samt ”vilken veganmat lagar du idag?”

    Hanna 2015-12-08 20:10:19
    Svara
  • Bra grej att äta mindre kött och att uppmana människor till detta. Men att lägga upp siffror och ”fakta” helt oreflekterat som om det är sanningen tycker jag är fel. Du borde läsa och skriva med den kritik filmen har fått för att visa en mer nyanserad bild av verkligenheten.
    Läs t.ex. artiklarna http://www.etc.se/ledare/skyll-inte-pa-mamma-mu
    och https://blogg.land.se/bonde-pa-riktigt/cowspiracy-hur-ska-man-tanka/

    Frida 2015-12-08 19:46:21
    Svara
    • Svar på Fridas kommentar.

      Fast vänta lite nu. Du skriver att det är fel att rada upp olika påståenden och sedan länkar du till den där ”mamma mu”-artikeln som är helt bakom flötet (den andra har jag inte läst så kommenterar inte den). Det är alltså en person som tror att en stor ökad mängd kor inte kan påverka C-kretsloppet. Vad många verkar missa är att kor även släpper ut CH4. Det går att påverka atomers kretslopp. En ko är INTE +/- 0 när det kommer till växthusgaser. /Civ. ingenjör i ekosystemteknik

      Lisa 2015-12-11 11:47:28
      Svara
  • cowspiracy är så förbannat bra + pedagogisk! ser hemskt mycket fram emot att ta del av mer veganskt på bloggen!!

    Linnea 2015-12-08 19:44:59 http://peasandunderstanding.wordpress.com
    Svara
  • Blir superglad när du säger att du ska bli vegan (typ)! Ska själv bli det fast inte typ när jag väl flyttar hemifrån och blir självständig! Du/alla borde kolla på Forks over Knifes och Earthlings också, det är de två + cowspiracy som är de 3 filmer som man blir full vegan av. Det är miljön, djuren och hälsan :) Även om Earthlings är väldigt hjärtekrossande och hemsk så tycker jag ändå att vi har som skyldighet att kolla på vad vi stödjer. Även om det finns gårdar som inte exakt är så, så är inte sättet vi utnyttjar djur okej och vi behöver verkligen inte animalier längre. Vi lever i en modern värld där det inte finns något behov av kött och dylikt längre vilket är jättebra :)

    Ebba 2015-12-08 19:35:11 http://ecofriendlygiant.wix.com/blog
    Svara
  • Vad glad jag blir! är själv vegetarian men försöker äta mer veganskt så den här sortens pepp är så nice att läsa om. Ett hett tips är att köpa en riskokare, funkar skitbra att förvälla torkade bönor och linser (billigt !!!!!) men även att ångkoka grönsaker och massa annat. KRAM

    M 2015-12-08 19:25:51
    Svara
  • Heja dig! <3 <3 <3

    Ina 2015-12-08 18:38:41
    Svara
  • JAAAA!! WOOOOPP!!! läser detta medan jag äter en köpt linguine med kalepesto, vegansk såklart och mummmmzzig. Blir så glad att du skriver om detta. Välkommen till det bästa livet, du kommer trivas såå fint <33

    Sofia 2015-12-08 18:27:02
    Svara
  • Jag undrar hur du ställer dig till att äta vilt? Det har jag nog inte hört dig nämna.

    Hanna 2015-12-08 18:25:39
    Svara
  • Ska sätta mig med min pojkvän och se denna, han är världen största köttätare (typ) och förstår inte alls vitsen med att äta vego. Lärorikt för både honom och mig!

    Malin 2015-12-08 18:19:34 http://silverparlor.devote.se
    Svara
  • Grymt! I skinn-väg finns det massor av olika vegana produkter, så det klarar du fint även som fashionista :)

    Elvira 2015-12-08 18:14:56
    Svara
  • Äääääntligen!!! Grattis. Hej. Välkommen. Puss tack för din fina blogg!!

    Fanny 2015-12-08 17:46:41
    Svara
  • ÅH Flora <3 Tack för att du skriver ett inlägg om detta! Dagligen sväljer jag mina arga bubblor, för ingen vill ha å göra med en arg lättprovocerad människa som vill att alla ska göra rätt. Jag kan inte låta bli att vara lite sur i smyg på människor (även familj o vänner) som äter animalier trots att de vet vad som pågår, och kanske ännu argare blir jag när människor inte gör några val alls utan bara blundar för allt trots möjligheten att faktiskt ta reda på så sanningen som finns så nära genom att bara öppnar ögonen.
    Som sagt, inom mig bubblar det och jag vet inte hur jag ska hantera min frustration sålänge världen och djuren behandlas illa så därför blir jag så glad när du i o m detta inlägg förhoppningsvis gör avtryck hos alla dina läsare att ta samma ställning!

    A 2015-12-08 17:21:55
    Svara
  • hurra för dig Flora!
    det gör mig så glad att du tar upp de här frågorna, du har en så stor plattform och verkligen möjlighet att påverka!

    djur är kompisar, inte mat <3

    Lo 2015-12-08 16:48:31 https://feministfasoner.wordpress.com
    Svara
  • Grattis och välkommen! Jag tänkte precis som du att jag skulle börja ”lite light” men det tog mig typ en vecka innan jag åt helt vegetabiliskt. Har man redan slutat äta kött är det rätt lätt att ta bort övriga animalier också. Och det är inte så svårt när man är ute! Finns inget allternativ lär man sig rätt snabbt hur man kan trixa runt det, typ kolla igenom vad det är dd har på menyn och be snällt att få plocka ihop lite själv, eller plocka bort. Det kommer att gå finemang! Tack för att du tar upp detta :))

    E 2015-12-08 16:44:45
    Svara
  • Rekommenderar även att se Earthlings (finns på youtube), även om den innehåller massa obehagliga videos av hemskheter osv så pratar den om hur vi behandlar icke-mänskliga djur på samma sätt som rasism och sexism. Otroligt intressant.

    Ett argument för att bli vegan är också att bara inse: Djur existerar inte för våran skull. Dom finns inte på jorden för att vi ska äta dom. Det ÄR inte naturligt att ta mjölk från andra djur. Det är faktiskt HELT bisarrt ju mer man tänker på det. Folk brukar säga åt mig att jag ”förmänskligar djur” när jag pratar om det här men sanningen är ju att VI ALLA ÄR DJUR och faktiskt borde se oss själva som djur. Dom skulle inte göra såhär mot oss så varför gör vi så mot dom? Det hade ju varit helt bisarrt om jag fick för mig att ta bröstmjölk från en annan kvinna och göra ost på det? Vi gör det för att vi kan och egentligen BARA för att tjäna pengar på skiten.

    HEJA, Flora bli helvegan, det är inte svårt. Kram

    Yrsa 2015-12-08 16:38:58
    Svara
  • Kul att du kör Flora! Har själv varit lakto-ovo sen jag var 10 och jag har väl vegan-ambitioner, men tycker att det är svåårt att låta bli parmesan, feta och mozzarella. Försöker att se det som en lyx.

    Många kommer dragandes med att ”inte alla kan bli veganer” och detta är antagligen sant (och även en hållning som vi har på Naturskyddsföreningen), men som läget är just nu skulle vår planet må väldigt mycket bättre om fler köttätare valde bort köttet i förmån till vegetabilier. Det är också värt att påpeka att det såklart att går att tänka på miljön som köttätare (om man absolut inte vill ge upp det) i några enkla steg:

    1. Minska på matsvinnet och se till att verkligen äta upp rester
    2. Dra ner på lyxkonsumtion: alkohol, läsk, kaffe, te, godis, chips
    3. Ät mindre kött, särskilt nöt, lamm och fläsk.
    4. När du väl äter rött kött, ät bra kött: ekologiskt och/eller naturbetes.
    5. Kyckling och hållbart fångad fisk har nästan som CO2 avtryck som vegetabilier. Tänk dock återigen på att välja ekologiskt! Ekologiska kycklingar äter foder från den egna gården istället för att äta sojafoder som kommer från plantager.
    6. Vidga dina vyer och spana in fler vegorecept! Kolla in länken vid min signatur :)

    Svara
  • 1. Djurindustrin är vår tids största källa till växthusgas och är därmed vår största miljöbov.
    Ja, dyrehold slipper ut miljøgifter. Men denne statistikken baserer seg også på alle forhold RUNDT driften. Transport av fôrmidler etc. I denne statistikken tar man ikke hensyn til at landbruk drives på ulike måter. Feks konvensjonelt/økologisk. Gårder som er flinke på lokal ressursutnyttelse! <3

    2. Kött- och mejeriindustrin använder en tredjedel av världens färskvatten. Och vårt jordklot lider av torka. This does not gå ihop.
    Ja, dyrehold krever mye vann. Dette er dumt i DELER AV VERDEN MED LITE TILGANG PÅ VANN. For meg, som bor i Norge, er dette ikke automatisk noe negativt.

    3. Lantbruk står för 91% av Amazonas skövling. Varje dag försvinner 110 djurarter från regnskogen på grund av denna masskövling. Varför inte bara äta sojabönorna direkt (vilket skulle mätta betydligt fler) i stället för att ge dom till djuren och sedan äta djuren? Osmart.
    Igjen, gårdsbruk med lokal ressursutnyttelse…

    4. Att producera 1 hamburgare kräver lika mycket vatten som om du skulle duscha i 2 månader i streck. Fräscht.
    Igjen, ikke alle deler av verden sliter med vanntilgangen…

    5. Avfallet från 2500 kossor är lika mycket som avfallet från 411 000 människor. Vi snackar om bajs i bassänger här.
    Gjødsel er en fantastisk greie når det blir brukt på riktig måte. Aller helst skulle også vår bæsj gått til landbruket! Det hører med til en resirkulerings-tankegang som er en fantastisk greie! Men vi skal ikke ha for mye av det konsentrert på for få arealer. Det gir næringstap og miljøskader. Derfor ønsker vi færre dyr pr areal!

    Vi lever i en del av verden hvor god ressursutnyttelse krever husdyr. Jeg er fra Norge, ett land med store utmarksbeiter og mye vann. Dette er beiter som ikke egner seg til dyrking av menneskemat. Det gjør også at vi har muligheten til å holde dyr på en god måte sett ut fra et dyrevelferdsperspektiv (naturlig atferd i naturlige omgivelser). Store vannkrav er ikke et problem, og blir mest sannsynlig mindre problematisk i tiden som kommer.

    Vi må produsere mat. Og vi må gjøre det over hele verden, til et stadig økende antall mennesker. Å basere kostholdet sitt på råvarer fra andre siden av jordkloden kan være like uansvarlig sett fra et klimaperspektiv som det å spise litt animalske produkter en gang i blant. Hard etterspørsel gir i tillegg store anlegg fulle av monokulturer – katastrofalt ut fra ett klimapaerspektiv! Spesielt siden mange av disse stedene ikke lenger kan kunne produsere denne maten med endrede temperaturer. Jeg synes det er flott å legge opp til et lavere kjøttinntak. Men denne diskusjonen må være langt mer nyansert dersom vi faktisk ønsker det beste for klima.

    Elisabeth 2015-12-08 16:08:39
    Svara
    • Svar på Elisabeths kommentar.

      Ja! Tack för att du nyanserar.

      Kajsa 2015-12-09 18:55:40
      Svara
    • Svar på Elisabeths kommentar.

      Bara för att vi bor i delar av världen där vatten inte är en bristvara kan vi inte ignorera det faktum att vår konsumtion påverkar på ett globalt plan. Svenska bönder köper ofta sojabönor från storföretag i Sydamerika, på odlingarna används det direkt giftiga kemiska ogräsmedlet parakvat som varit förbjudet i Sverige i 30 år. Människor och djur påverkas och fördrivs. Det är väldigt svårt som köttkonsument att hitta kött som inte kränker de mänskliga rättigheterna eller djurens.

      Evelina 2015-12-08 16:39:38 http://degeneratedgeneration.blogg.se
      Svara
  • Yey! Jag har varit strikt vegan sedan ett halvår tillbaka och ”typ vegan” i många år innan det och alltså – det är det bästa beslutet jag tagit. Någonsin! Mitt samvete, både gällande miljö och etik, har aldrig varit renare. Det ska alltid ifrågasättas och argumenteras kring mitt val att äta och leva, så det gäller att odla ett tjockt lager med skinn på näsan. Att respektera andras val verkar vara något som många kämpar med. Men hejja dig säger jag bara. Hoppas du tar steget fullt ut sedan när du känner dig trygg i din ”typ veganism”. :)

    Matilda 2015-12-08 15:58:46 http://www.matildigt.se
    Svara
  • Åh vad bra! Heja dig!

    Lina 2015-12-08 15:35:26
    Svara
  • Åh, vad roligt att höra att du tar steget – jag har tänkt att du borde vara en person som skulle göra det. Heja att du skriver om det och inspirerar flera att ta samma kliv. Du får gärna spana in min blogg, där jag samlar mina bästa recept.
    Jag vill också passa på att tipsa om Ultuna Mejeri som gör vegansk dessertost (jag har fått bilden att du gillar ost!), samt Kakboken utan ägg och mjölk (gilla på facebook!) – hon gör kakböcker som är helt veganska och delar med sig av massa recept och tips på sin sida.
    Ser fram emot att du delar med dig av mer veganmat framöver – heja dig!

    Camilla 2015-12-08 15:34:26 https://crazyveganbooklady.wordpress.com/
    Svara
  • till anna ovan: kallar hon sig för vegan? hon uttrycker ju tydligt att hon ska börja äta mer veganskt. att hon blir ”vegan TYP”. inte någonstans ser jag att hon säger att hon numera är vegan. och för den delen: är det så viktigt med titlar här? det viktiga är väl för tusan att vi alla försöker förbättra oss själva och förändra världen så gott vi kan utifrån våra egna förutsättningar.

    e 2015-12-08 15:21:00 http://singmyspring.blogspot.com
    Svara
    • Svar på es kommentar.

      Jag syftade mer till rubriken, där hon faktiskt skriver ”jag blir vegan”. Jag inser när jag läser inlägget att det är clickbait. Men din fråga om titlar verkligen är viktiga, JA. Det ÄR faktiskt det. För som jag skrev – det är mycket mycket svårare att vara vegan när folk som kallar sig för veganer inte är det. Det ger sken av att veganer äter saker som de inte gör. Men inser också att mitt inlägg lät väldigt negativt, så vill tillägga det här:

      Flora jag tycker att det är fantastiskt att du lägger av med mejeriprodukter och ägg! Heja dig! Alla som går över till mindre animalier är bäst! Förlåt för att jag var så negativ! (Och nu blev det så många utropstecken att det låter som att jag är sarkastisk istället, det är inte heller meningen…)

      Anna 2015-12-09 07:55:50
      Svara
    • Svar på es kommentar.

      Word!

      Rebecka 2015-12-08 16:16:48
      Svara
  • Bra inlägg!
    OBS ta ej åt dig av kritiken nedan, jag tycker det framgår tydligt att du inte proklamerar att någon annan ska bli vegan utan endats lyfter upp vettiga argument för att vara det. Du skriver ju inte heller att du kommer kalla dig vegan utan endast att du kommer äta mer veganskt :)

    Ellen 2015-12-08 15:19:49
    Svara
  • Var har du fått siffrorna från i 9 argumenten-grejen? Såg att du angett Djurens rätt som källa på en av punkterna, vad gäller för de andra? Jag är själv vegetarian och försöker äta veganskt i så stor utsträckning som möjligt och är jätteglad för det här inlägget och allt du gör för att peppa andra att bli det. Men jag tror att du kan undvika onödiga konflikter och att ditt inlägg ska få motsatt effekt (i stil med att folk tycker att du sysslar med tom skräckpropaganda) om du anger pålitliga källor på samtliga punkter. Bara ett tips. Kram!

    Rebecka 2015-12-08 15:16:07
    Svara
  • Wieee grymt!

    Thea 2015-12-08 15:08:36
    Svara
  • Skulle vilja prova på att äta mer vegetarisk och veganskt, äter egentligen väldigt lite kött men har svårt att undgå det helt och hållet. Jag är så himla kräsen, äter inga bönor, ärter eller linser. Äter ingen kål, ingen broccoli, eller liknande. Och tycker det blir så svårt att veta hur jag ska komplettera proteinet. Har ni tips, så godtas de gärna. Känner förtillfället att det jag kan göra är att minska på mejeriprodukter, endast köpa svenskt kött och gärna eko/närproducerat, men känner mig otillräcklig. Och jag tycker det är tråkigt att vad jag gillar och ogillar för mat ska hindra mig, men jag får helt enkelt inte i mig det. Och ja, jag har provat. Jag har provat massor, men det går inte.

    Amanda 2015-12-08 15:02:54
    Svara
  • Snälla Flora, kalla dig inte för vegan när du uppenbarligen inte är det! Det här förstör jättemycket för oss som är strikta veganer, då många tror att det är ok för oss att äta mejeriprodukter eller ägg någon gång ibland när det inte är det. Vegan = äter varken mjölk eller ägg, ens ute. Och det här är inte menat att vara en moralisering eller något sånt, utan bara en vädjan. Det gör det jättemycket svårare att vara vegan när folk tror att veganer äter något som vi inte gör.

    Anna 2015-12-08 14:57:30
    Svara
    • Svar på Annas kommentar.

      + att riktiga vegetarianer tar avstånd ifrån allt som utnyttjar djur. Så som kosmetik med djurrester i, godis med djurrester i, medicin som testats på djur,päls eller pälsimitation, dun i jackor eller täcken, skinn eller skinnimitation, ull, silke, osv.

      Kanske inte väl starkt att säga att du blir ”vegan”? Säg istället att du äter vegetariskt vilket innebär att du äter växtbaserat = inte djur, ägg eller mjölk.

      J 2015-12-08 20:30:39
      Svara
      • Svar på Js kommentar.

        Vill bara påpeka att det inte finns någon medicin som inte är testad på djur, samma sak gäller smink. Även om inte slutprodukten är djurtestad är varje beståndsdel det för annars skulle medicinen/produkten inte få säljas.

        Det kan kanske finnas undantag som jag inte känner till, men jag läser till läkare och detta är vad vi har fått lära oss gäller

        Ebba 2015-12-08 21:49:11
        Svara
  • yaaaay <3

    yrsa 2015-12-08 14:56:57
    Svara
  • jag är själv lightvegan ( gilllar uttrycket, tack! ) och studerar agronom. Dvs pluggar jag det här ämnet. Jag håller med i det du skriver. Men lösningen är inte att alla ska bli veganer heller. Visste du att vi behöver djuren för att producera växter? Dvs utan djur = inga grönser. Och bönder har inte råd att ha djur om det inte tjänar pengar på dem.
    Däremot bör man välja vegansk mat i områden där det kanske säljs väldigt mkt skitkött (industriellt kött). Och såklart att vi ska minska på köttet. Det är ingen fråga om saken.

    Men att någon som bor i norra norge och har tillgång till otroligt mycket näringsrik fisk skulle gå till mataffären och köpa massa frukt och grönt från nya zeeland istället för att gå och fiska utanför sitt hus är helt vansinnigt.

    heller skulle itne folk i rural areas i tex afrika kunna vara veganer. Jag vet att du vet detta. Vill bara upplysa om fler perspektiv och aspekter. Egentligen är hela matindurstrin uppochner och mer krävs än att alla ska bli veganer :)

    plus vi ska vara stolta, sverige har otroligt strika lagar som följs ang djuren. importera INTE animalsiak produkter!

    m 2015-12-08 14:43:05
    Svara
    • Svar på ms kommentar.

      Men om vi behöver djuren för odlingen på gården, varför dödar vi dem(i förtid?)

      A 2015-12-08 22:51:35
      Svara
    • Svar på ms kommentar.

      Vad som är vansinnigt är att väldigt få i västvärlden lever på lokala resurser, den där personen i norra Norge skulle mest troligt äta fisk (som hen ej fiskat själv) OCH köpa frukt från Nya Zeeland och kanske även kött. Än om köttet är ”närproducerat” finns det bakomliggande faktorer som gör att köttet inte är särskilt miljövänligt, djurvänligt eller människovänligt. Det går inte att utgå från minoriteter som faktiskt nyttjar lokala resurser, i västvärlden lever majoriteten på globala resurser. Dvs på ett globalt plan gör vegansism eller minskad köttkonsumtion störst skillnad. Minoriteter som inte kan leva si eller så är inte relevant.

      Evelina 2015-12-08 16:54:25 http://degeneratedgeneration.blogg.se
      Svara
    • Svar på ms kommentar.

      Svenska djur som föds upp för att bli människomat har det inte bra. Vi må ha strikta lagar i förhållande till andra länder men djuren utsätts ändå för extremt mycket smärta och lidande.

      e 2015-12-08 15:06:59
      Svara
    • Svar på ms kommentar.

      Ja så himla bra skrivet! Det går liksom inte att allt ska vara så svart eller vitt, utan att allt hela tiden är en avvägning för att komma fram till bästa tänkbara lösning på olika ”sorter” av problemet. Men precis som du skriver m är jag helt med dig också Flora, viktigt att frågan lyfts (ännu mer!) :))

      Martina 2015-12-08 15:02:02 https://eatporridgeavoidmen.wordpress.com/
      Svara
    • Svar på ms kommentar.

      men fortfarande, heja att du tar upp det:)

      m 2015-12-08 14:52:57
      Svara
  • Du får inte glömma heller att alla kan inte bli veganer, både ur klassperspektiv och ett socialt perspektiv (tex ätstörningar). Hej Blekk beskriver det bra här http://hej.blekk.se/2014/07/02/ar-veganism-en-klassfraga/ ;

    ”Jag säger att veganism är en klassfråga, eftersom klass handlar om så mycket mer än pengar i plånboken. Klassbegreppet delas, enligt vissa, upp i tre delar: ekonomiskt kapital, socialt kapital och kulturellt kapital. Ett ekonomiskt kapital handlar om pengar och materiell tilllgång, det sociala kapitalet handlar om socialt kontaktnät och släktband och kulturellt kapital handlar om ens exponering för finkultur, ”god smak”, värderingar och liknande.

    Alltså är det felaktigt att säga att alla, oavsett klasstillhörighet, har samma möjligheter och förutsättningar att bli veganer eftersom veganism inte handlar om huruvida det är billigt eller dyrt. Det handlar lika mycket om huruvida man befinner sig i sociala kretsar där man kommer i kontakt med veganism, om möjligheten att söka information eller bli given information av folk i sin närhet m.m. Det handlar också om vad ens sociala grupp har för värderingar och vad man inom gruppen anser vara politiskt korrekt eller ”god smak”. Alltså är det sociala och kulturella kapitalet lika viktigt när man diskuterar veganism utifrån ett klassperspektiv.”

    Daniella i Edinburgh 2015-12-08 14:22:13 http://Forbiddenforest.blogg.se
    Svara
    • Svar på Daniella i Edinburghs kommentar.

      Hej! Jag vet mycket väl att veganism är en klassfråga. När jag säger ”vi har möjlighet att göra skillnad” så tvingar jag ingen att bli vegan, jag lägger fram faktan och sen kan de som vill och har möjlighet ta till sig den. Vare sig det handlar om att köpa mindre kött eller att bli vegan helt och hållet. Kram

      Flora Wiström 2015-12-08 22:38:25
      Svara
    • Svar på Daniella i Edinburghs kommentar.

      Jag tvivlar iofs starkt på att majoriteten av de som läser Floras blogg är underklass/arbetarklass och därför inte har möjligheten att bli veganer/äta mer vegetariskt. Självklart är det viktigt att inte shitstorma på personer som inte har kunskapen om djurs förhållande och påverkan på miljön (vilket i sin tur påverkar människors förhållanden) men samtidigt kan jag bli trött på att det alltid är nån som kommenterar sånt här när texter här inne ALLTID utgår ifrån Flora själv och där hon ALLTID förklarar enkelt med trevlig ton. Kom igen liksom. Känns mest som att man vägrar inse sitt eget ansvar. Och OBS, jag skriver som sagt detta utifrån utgångspunkten att 90% av de som läser denna blogg är medel- eller övre medelklass iaf kulturellt och därför inte bör skylla på klasstillhörighet.

      My 2015-12-08 14:46:34
      Svara
      • Svar på Mys kommentar.

        Det har ar den konstigaste och most rude kommentaren jag nagonsin sett. Usch. Ar det manniskor som dig den har bloggen riktar sig mot sa tror jag att jag borde sluta lasa den. Jag borde nog ha insett det for langesen. Tack.

        C 2015-12-08 22:24:02
        Svara
      • Svar på Mys kommentar.

        Jag undrar varför du utgår från att 90% av Floras läsare är medelklass? Nyfiken.

        K 2015-12-08 17:54:35
        Svara

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode rekommenderar

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!