Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

LIGGER ALLTSÅ OCH BRESAR I MONKIBUTIKER ÖVER HELA EUROPA

cutthenorm_mobile

I somras jobbade vi med ett projekt som nu är live! Det är Monkis tioårskampanj Monkifesto som Emma Arvida Byström fotograferade och som briljanta Lisa Carlsson skrev för. Det är en fkn blessing att jobba med såna fantastiska kvinns, och med ett företag som gör så bra och stärkande kampanjer.

Jag hade ingen aning om hur stor produktionen var, men när jag kom till inspelningsstudion så var det fullt av folk och filmteam och stylister. Det här gjorde mig förstås paniknervös till en början, men jag lugnade ner mig rätt fort när jag insåg att alla såklart var supervänliga och proffsiga. Jag fick på fullaste allvar ligga ner på de här fluffiga filtarna medan två personer målade mina tånaglar. Sjuk känsla.

Efteråt åkte jag på dejt. Jag hade sjutton lager photo shoot-smink i ansiktet, en orakad armhåla och en rakad, och åkte bakpå killens moppe, blev bjuden på picknick och fick hångla på en klippa. Bra dag :-))))

Skärmavbild 2016-09-29 kl. 12.07.26Skärmavbild 2016-09-29 kl. 12.07.15monkifesto shaving flora wistrommonkifesto flora wistrom

Mitt statement handlar hur som helst om hårväxt, och att det är ditt val, och ingen annans, att bestämma vad du ska göra med ditt hår. Du kan se ett filmklipp med mig (när jag pratar engelska HE HE) och läsa intervjun här, och kika på alla andra ämnen såklart.

monkifesto

Smygfotade den här bilden igår! Vågade inte gå närmre, kändes pinigt. Obs att det här blogginlägget inte är sponsrat. Jag tycker bara att det är en så fin kampanj att jag ville lyfta den även här på bloggen.

Hoppas att du får en bra lördag! Själv ska jag äta brunch med Maja och Bea i solen, gå på utförsäljning med vinst till Världens barn och skåla med Yrsa och alla hennes vänner.

Puss från mig.


I’m part of Monki’s campaign Monkifesto, with 10 different feminist statements. Mine is about body hair and that it’s up to you, and only you, to decide if you’re gonna shave or not. 

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
26kommentarer
  • Så, så coolt att se sig själv sådär!?

    Ellen 2016-10-04 16:39:02 http://lindbergellen.com
    Svara
  • så kul kampanje!

    marire 2016-10-02 20:36:24 http://hoydepunkt.wordpress.com
    Svara
  • FLORA. du är så jävla cool och vacker och underbar. jag älskar dig. kan vi snälla bli bffs? PUSSSSSSSSS

    julia 2016-10-01 22:37:31 http://vinyl-princess.tumbr.com
    Svara
  • du är så himla bra och vettig!!

    Linda 2016-10-01 19:28:40 http://rosettflickan.blogspot.com
    Svara
  • ALTTSÅ GRYM KAMPANJ!!! OCH DU ÄR GRYM!!! En sak bara (som inte har med din medverkan att göra) är att monki skriver att ”monki takes a stand for women” – jag är en storlek 44 och kan inte bära en endaste byxa eller kjol på monki = de tar ställning för kvinnor minus de som är strl 42 och uppåt i byx och kjolväg.

    Du som ändå har en fot in får supergäna fråga om det så monki hör oss som vill bära deras snygga kläder men som helt enkelt inte får plats i dem.

    Kram, tack för en bra blogg (och grattis till boken ändå nu när jag passar på att kommenterar)

    Jossan

    Josefine 2016-10-01 18:39:40
    Svara
    • Svar på Josefines kommentar.

      Alltså, word på det! Fattar inte riktigt varför de gör en sådan kampanj och pratar om ”loving your body” men deras största storlek är 44? Som i att love your body, men det finns också en gräns? Jag fattar att man inte kan representera alla hela tiden. Men 44 är ju inte speciellt stort? De har fina kläder! Jag gillar dem! hade velat ha dem, men är väl för stor. :( och det kan jag ta egentligen. Dvs att vissa saker i den här världen inte är för mig. Men varför göra en sådan kampanj då??? :(((

      Word 2016-10-02 14:52:30
      Svara
      • Svar på Words kommentar.

        JA! Det är så himla synd. Storlek 44 är ju inte helt enormt liksom? Det knäppa är att H&M äger typ Monki (?) och de har 44 på vissa kläder – varför bara på H&M och ej på Monki? Hur svårt är det? OBS. gilla gärna inlägget/dela det jag skrev på monkis facebooksida för att sprida:

        https://www.facebook.com/hashtag/monkifesto?source=feed_text&story_id=1165927980127584&pnref=story

        Josefine 2016-10-02 17:09:49
        Svara
  • Heja kapitalism! Att använda sig av feminism som ett sätt för att öka sina vinster, tycker du det är rimligt? Eller menar du att monkis produktion och fabriker är 100% bra och feministisk, eller undrar hur du kan stå för detta pga inte uppfattat dig så innan

    Anonym 2016-10-01 16:18:38
    Svara
    • Svar på Anonyms kommentar.

      För det första: På vilket sätt är det automatiskt fel med kapitalism? För det andra: Menar du på allvar att varendaste företag som använder reklam för att öka sina vinster automatiskt gör något fel? För det tredje: Feminism är väl alltid bra att lyfta fram, så att fler människor ute i världen blir medvetna om den? Skit samma om det leder till att ett ”Ont och Stort Företag” vinner på det, då har ju troligen fler människor i alla fall blivit feministiskt medvetna med hjälp av reklamen.

      Malin 2016-10-01 16:55:48
      Svara
    • Svar på Anonyms kommentar.

      Men Flora har väl ändå samarbetat med Monki flera gånger innan? Så lite konstigt att du blir förvånad och helt plötsligt tycker hon ska behöva försvara märker. Sen så kan en väl göra en kampanj med ett märke utan att behöva stå till svars för ALLT det märket gör, om en tycker kampanjen är bra. Fattar din problematik men tycker det är så konstigt att bloggare och dyl inte får stötta eller samarbeta med något som inte är 100% perfekt.

      Sofia 2016-10-01 16:51:28
      Svara
      • Svar på Sofias kommentar.

        men det handlar ju om att ifrågasätta huruvida monki är trovärdig som feministisk aktör tänker jag! jag tycker det är stor skillnad mellan en ”vanlig” kampanj och denna, där feministiska frågor görs ”säljbara”, det blir liksom till att företagets vinstintresse förkläds som politisk goodwill. om feminism ska manifesteras genom konsumtion, borde det utgå från produktionsförhållandena, snarare än t.ex. vad som står på t-shirten. typ vad betyder en ”periods are cool” t-shirt, om inte kvinnorna som producerat den har rätt pauser så de kan byta sina mensskydd? ett alternativ hade kunnat vara att göra en kampanj där kvinnor med normrytande utseenden/attribut är representerade, utan att göra en enorm grej av det och klappa sig själva på axeln.

        oavsett! tycker det är en viktig diskussion inom den feministiska rörelsen, men det är bättre att ställa öppna frågor, berätta hur en själv ser på saken, än att klanka ner på enskilda individers agerande. samt, såklart rikta kritiken även till själva företaget. och, jag tänker att anledningen att flora får kritik är att vi är många som ser henne som en bra feministisk röst.

        ella 2016-10-01 17:29:39
        Svara
        • Svar på ellas kommentar.

          BRA skrivet. Sen ar jag sjalv valdigt tveksam till att politiska fragor anvands som marketing. Monki spelar liksom lagomt safe (lite armhar, lite mens, nagot klipp om diversity), inget som verkligen ror om utan ar liksom inom ramarna av den ”goda smaken” och vad som ska fungera i vastvarlden. Tillrackligt politisk for att folk ska tycka det ar hippt och bra, men samtidigt tillrackligt safe for att det ska funka och salja. Det kanns liksom inget bra om man inte ger det en arlig kamp, kor pa nagon som inte rakar oht, anvand modeller med olika kroppar pa hemsidan och som ar normbrytande pa riktigt, borjar producera klader over strl. 42, satsa pa att faktiskt ha bra arbetsvillkor osv. osv. Kanns falskt att forsoka salja pa en image man inte helt lever upp till. Far lite av en dalig smak i munnen. SAMTIDIGT, sa ar det ju vart att namna att Monki ett valdigt stort foretag som nar ut till manga yngre tjejer och antar att jag sjalv foredrar anda den har typen av kampanj av dem flesta generiska kampanjer av storre modemarken. P.S. Du ser fab ut Flora och forstar helt till samarbete med dem, kritiserar inte det.

          L 2016-10-01 20:19:10
          Svara
        • Svar på ellas kommentar.

          Jättebra skrivit! Håller med om att produktionsförhållandena måste synliggöras och mer än gärna ur ett feministiskt perspektiv. Tycker ”take a stand for women” är lite magstarkt då monki ägs av hm som har riktigt kassa arbetsförhållandena. Kampanjerna borde inte handla om vi i väst som köper kläderna utan om kvinnorna som gör dom..

          S 2016-10-01 19:20:57
          Svara
          • Svar på Ss kommentar.

            Så glad att någon problematiserar detta! Helt sjukt att feministiska frågor ska lösas med konsumtion (av individer!) som bidrar till kapitalismen vilket är en enorm del av patriarkatet.

            Anna 2016-10-01 23:04:21
            Svara
            • Svar på Annas kommentar.

              SNÄLLA ALLA LÄS DENNA ARTIKEL OM ARBETSVILLKOREN PÅ HMS OCH ÄVEN MONKIS FAKBRIKER (detta exempel i Kambodja) http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22624432.ab
              äehhh asså det är så för helvetes jävla ÄCKLIGT hur stora företag som inte på något sätt står upp för kvinnliga rättigheter eller arbetarklassens rättigheter ETT DUGG hakar på det och gör kampanj om det för att det är på tapeten och de tjänar på det just nu.För att det är lagom edgy. Monki ägs av HM som, enligt aftonbladet
              ”27 miljarder kronor. Så stor vinst gjorde världens näst största klädföretag H&M i fjol.” Och arbetarna i fabriken? Får 7 kronor i timlön, som inte räcker alls till en levnadsstandarn. De får inga toaraster (so much for ”periods are cool. Period.” Inte när arbetarna i fabrikerna har mens. Mens e coolt men byt förfan inte mensskydd på arbetstid det tar för mycket tid. Treat yo self men inte om du är arbetare i våra fabriker, nä då räcker det inte ens att jobba tolv timmar vcarje dag för att få ens en lön som är hälften av den lägsta levnadsstandarden i landet. Nej nej för de vita männen som är chefer på företaget bara MÅSTE ha sin vinst på fucking flera miljarder kronor och det sker PÅ BEKOSTNAD AV ALLA DESSA ARBETARE SOM INTE FÅR ETT VÄRDIGT LIV de sliter ut sina kroppar de enda de gör är att jobba, för att överleva. Någon skrev ”men kapitalism behöver inte vara dåligt”. VART GÅR PENGARNA (till chefen. En it man som inte jobbar ETT SKIT exploaterar alla alla dessa människor för i bästa fall sju kronor i timmen. Vinsten kommer aldrig gratis utan vinsten är ett bevis på att pengarna bara inte fördelas jämt över huvud taget.) VEM FÅR PENGARNA VEM JOBBAR FÖR SJU KRONOR I TIMMEN.
              Det är så jävla imperialistiskt (=västvärlden och vita pumpar ut och exploaterar i mer fattiga länder med icke-vit befolkning.)
              Sen tror jag såklart att de bakom kampanjen säkert menar väl och bara vill föra fram sitt budskap, men det blir så jävla hycklande och äckligt och helt sjukt av företaget. (alltså: skulden på företaget. Inte på individuell nivå. Inte på enskilda personer. utan på företaget för de skulle kunna göra verklig skillnad för sina arbetare och för de kvinnor som arbetar för företaget. Men de bryr sig inte ett skit i verkligehetn, de höjer inte arbetsvillkoren, de höjer inte lönerna. De vill inte för de tjänar inte på det. Lite anspelan på feministiska budskap är ”cool” men bara för att det drar in pengar och funkar som marknadsföring. För att om de verkligen brydde sig SKULLE INTE ARBETARVILLKOREN SE UT SOM DE GÖR FÖR FABRIKSARBETARNA.)

              Ella 2016-10-03 23:54:22
              Svara
  • ”Åkte bak på killens moppe”

    …är du 14 år gammal eller?

    Kajsa 2016-10-01 15:54:37
    Svara
  • Fett normbrytande med en vit smal normativt snygg brud med lite diskret blont hår i armhålan! Kämpa!

    Olivia 2016-10-01 15:16:24
    Svara
    • Svar på Olivias kommentar.

      Jag hör dig! Men mitt statement är ju bara en del av en stor kampanj, där många olika kroppar är representerade = bra.

      Flora Wiström 2016-10-01 15:42:00
      Svara
  • Så jävla badass ändå!! Älskar det!!

    Måste också säga en sak som ändå hänger ihop lite med det här och det är att jag i veckan hängde med några kompisar som jag inte hade träffat på länge och så började vi prata om vänskap och om att hänga med folk av olika kön osv osv och då visade det sig att deras bild av ”tjejgäng” och att vara vän med tjejer var att det oftast var en dålig grej och att kvinnlig vänskap var falskt osv vilket chockade mig toltalt??!! För min upplevelse har ändå alltid varit att kvinnlig vänskap är så jävla bäst och fint och att tjejer äger typ. Så efter det började jag kolla mig omkring i min omgivning och bara men varför tycker jag så olika som dem varför har jag aldrig ens tänkt den tanken? Och dels är det ju pga de helt fantastiska vännerna som jag har omkring mig men också såklart den populärkultur som jag konsumerar och då kom jag ock tänka på dig och din blogg och att det är så himla fint att du peppar tjejer och kvinnlig vänskap så mycket!! Det spelar ändå in. Och nu har jag skrivit längsta och mest osammanhängande kommentaren men kände ändå att jag behövde ge dig credd för det du gör och jag tänker att om det påverkar mig som ändå är (relativt) vuxen måste det ju också påverka yngre tjejer!! <3

    Josefin 2016-10-01 13:38:46
    Svara
  • FAN VAD BRA! både du och monki. fett.

    Fanny 2016-10-01 13:21:17 http://fannyblingman.blogg.se
    Svara
  • Elsker dette & elsker Monki for hele Monkifesto-ideen! Sjukt viktig.

    Kaja 2016-10-01 11:41:49
    Svara
  • Megasnygg!

    Lovisa 2016-10-01 10:21:24
    Svara
  • Kul!! Härligt att bli fixad inför dejt :))

    Agnes 2016-10-01 10:15:55
    Svara
  • SÅ JÄVLA QUEEN

    julia 2016-10-01 10:04:23
    Svara
  • Så kult! Elsker dette.

    Pernille 2016-10-01 08:55:23 http://halcyonyouth.wordpress.com
    Svara
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Home
Andrea Brodin
Man
Niklas Berglind
Home
34 kvadrat
Lifestyle
Elin Johansson
Mode
Petra Tungården
Hälsa
Ida Warg
Hälsa
Foodjunkie
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Hälsa
Fannie Redman
Mode
Fanny Ekstrand
Lifestyle
Sandra Beijer
Lifestyle
Vanja Wikström
Lifestyle
Tess Montgomery
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Susanne Barnekow
Lifestyle
Linn Herbertsson
Hälsa
Josefines Yoga
Lifestyle
Makeup by Lina
Mode
Paulina Forsberg
Mode
Emma Danielsson