TAKPICKNICK & DÍA DE LOS MUERTOS

DSC_1297

I måndags satt jag och jobbade med ett illustrationsuppdrag hemma hos Dana och Froste. Det är så mörkt hemma hos mig, men deras ljusa lya passar finfint för skissande. Vid lunchtid packade vi en picknickkorg och gick upp till taket.

DSC_1298

Där var utsikten såhär fin.

DSC_1293

Vi skrapade ihop det vi kunde hitta i skåpen. Rostat surdegsbröd, ost, hummus, spenat och morötter.

DSC_1305

Sedan packade vi ihop.

Coffee Bar San Francisco

och begav oss till Coffee Bar för att jobba. Jag skrev blogginlägg efter blogginlägg och Dana jobbade med sina applications.

DSC_1314

Det hade blivit mörkt när vi var färdigjobbade. Vi styrde stegen mot Mission för att äta pupusas (fyllda tortillas) på La Santaneca De La Mission. Froste och hans kollegor anslöt.

DSC_1378

Danamite.

DSC_1309

Mätta och belåtna steg vi ut på den stimmiga gatan igen. Den här kvällen var det Día de los muertos, De dödas natt, som är en mexikansk högtid. ”The holiday focuses on gatherings of family and friends to pray for and remember friends and family members who have died, and help support their spiritual journey.”

DSC_1311

Så överallt i Mission fanns altare med levande ljus och fotografier och musik.

DSC_1320skelett på skateboard

Plus en megastor parad med trummor och musik.

DSC_1330

Zubin hade fått en traditionsenlig ansiktsmålning.

DSC_1331DSC_1358DSC_1350

Det finns såklart en fråga om cultural appropriation när vita amerikaner målar sina ansikten och firar något som inte tillhör dem (oss). Jag tycker sånt här är så svårt. Borde jag ha låtit bli att komma dit? Det här Día de los muertos-firandet var i alla fall dominerat av latinamerikaner. Tänker att det är en viktig aspekt.

DSC_1356

I parken fanns enorma altare.

DSC_1372

Och jag blev så himla rörd.

DSC_1363

Sen blev det dansgolv!

DSC_1364

Det var en väldigt fin upplevelse, tyckte både Froste och jag och de andra.

DSC_1374

Sedan hoppade vi in i en Uber och måndagen var slut. En mycket bra sådan.

Translation: Roof top lunch and Día de los muertos in Mission.

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
26kommentarer
  • Hej
    Jag tycker du gör det perfekt! Det viktigaste är att reflektera över vem en är när en reser, och hur en möter kulturen. Det viktigaste att vara öppen och visa respekt & det gör du. Du får prata med mexikaner på plats & se hur de tänker ;)
    Å andra sidan tycker jag det är mer problematiskt att du bloggar på metromode. Där vita blonda smala tjejer är normen. Saknar lite förortsglitter.

    G 2015-11-17 10:42:21
    Svara
  • Jag tycker inte alls det är fel. Det beror på hur man uttalar sig om och kring det. Att påstå sig ha en fullgod förståelse och känsla för traditionen är väl fel om det inte stämmer eller om det görs på ett sätt som kan vara stötande. Men inte ska väl gränser finnas mellan vem som ska få ta del av en kultur eller tradition om denne vill det? Vi kan inte låta dörrar vara vidöppna till för vissa människor till vissa kulturer och stänga andra med bom och lås. Det är verkligen bisarrt och helt ärligt totalt kontraproduktivt.

    Martina 2015-11-06 00:30:17
    Svara
    • Svar på Martinas kommentar.

      Jag håller med dig. Det är tråkigt att Flora kände att hon inte kunde delta för att hon är priviligerad i jämförelse med firarna. Politisk korrekthet in absurdum! Tillåt alla att delta i allt, det är då världen blir magisk.

      Milla 2015-11-06 01:11:48
      Svara
      • Svar på Millas kommentar.

        Jag deltog ju, och jag skriver ju själv att jag är kluven. Jag vill problematisera det och höra vad ni tänker kring det hela! Jag tror att det är megaviktigt att inte kommersialisera sådana här viktiga högtider.

        Flora Wiström 2015-11-06 01:17:33
        Svara
  • Flora, tycker du att det är av ondo att ta del av andra kulturer än sin egen? Är vissa kulturer mer okej att ta del av än andra?

    Kultur och dess uttrycksformer ändras konstant och genom att onyanserat kategorisera kulturella uttryck som antingen vita eller ”autentiska och förtryckta” och därefter fördöma kulturella utbyten bidrar du till att frysa kulturerna till ett statiskt tillstånd.

    Är din drömvärld statisk, kulturellt sett? Du är ju själv konstintresserad – tror du att modernismen hade tagit den riktning den gjorde till naivismen om det inte var för Paul Gauguins tahitiska influenser? Hade hans måleri haft lika stora progressiva effekter om han lät bli?

    Var drar du dina gränser? Du drar dig för att göra en ansiktsmålning vid firandet av Dia de los muertos för att du inte vill använda dig av uttryck som tillhör en icke-vit kultur, men du dricker obrytt en matchalatte som är gjord på ett te som traditionellt serverats av kuvade geishor till män under traditionella japanska teceremonier.

    M 2015-11-05 16:53:20
    Svara
  • Flora, tycker du att det är av ondo att ta del av andra kulturer än sin egen? Är vissa kulturer mer okej att ta del av än andra?

    Kultur och dess uttrycksformer ändras konstant och genom att onyanserat kategorisera kulturella uttryck som antingen vita eller ”autentiska och förtryckta” och därefter fördöma kulturella utbyten bidrar du till att frysa kulturerna till ett statiskt tillstånd.

    Är din drömvärld statisk, kulturellt sett? Du är ju själv konstintresserad – tror du att modernismen hade tagit den riktning den gjorde till naivismen om det inte var för Paul Gauguins tahitiska influenser? Hade hans måleri haft lika stora progressiva effekter om han lät bli?

    Var drar du dina gränser? Du drar dig för att göra en ansiktsmålning vid firandet av Dia de los muertos för att du inte vill använda dig av uttryck som tillhör en icke-vit kultur, men du dricker obrytt en matchalatte som är gjord på ett te som traditionellt serverats av kuvade geishor till män under traditionella japanska teceremonier.

    M 2015-11-05 16:35:52
    Svara
  • När det kommer till kulturell appropriering tycker jag att Nina Åkestam har en väldigt bra reflektion kring det hela: http://www.metro.se/kolumner/till-alla-ivriga-sdare-det-finns-ingen-traditionell-svensk-kultur/EVHnkB!sfvonNviluiCc/

    Cecilia 2015-11-05 15:54:06
    Svara
  • Värt att notera: att ens tänka att man ska kränka annans rättighet att fira en högtid strider i sitt sammanhang mot våra grundlagar och EKMR som värnas högst av alla lagar. Du kan ju inte säga att en inte ska få fira en högtid endast pga de inte har det rätta nationella ursprunget eller firar det på rätt geografisk plats?

    Elsa 2015-11-05 13:01:09
    Svara
    • Svar på Elsas kommentar.

      Fast alltså det var INTE det jag skrev. Självklart ska den här högtiden få firas i San Francisco! SJÄLVKLART. Det farliga är när viktiga högtider kommersialiseras och parodieras utifrån. Nu upplevde jag inte att någon parodiseade Dia de muertos under den här dagen, men jag kan förstå att andra tycker det. Läs här: https://ayadeleon.wordpress.com/2014/10/31/dear-white-peoplequeridos-gringos-you-want-our-culture-but-you-dont-want-us-stop-colonizing-the-day-of-the-dead/

      Flora Wiström 2015-11-06 01:47:37
      Svara
    • Svar på Elsas kommentar.

      Precis så. Det farliga med att på det här viset bestämma vem som har rätt att använda sig av vilket kulturellt uttryck är att man hamnar farligt nära Sverigedemokraternas kulturbegrepp. SD ser också kultur som något statiskt och oföränderligt som aldrig skulle tjäna på att influeras av andra typer av kultur. Även SD anser att kultur blir fel om det används av ”fel” person.

      Millis 2015-11-06 01:18:35
      Svara
    • Svar på Elsas kommentar.

      Haha, allt här i världen handlar (tyvärr?) inte om juridik :)))

      A. 2015-11-05 20:07:47
      Svara
      • Svar på A.s kommentar.

        Faktiskt så jo. Allt i ditt liv kretsar kring juridiken? Tänk till!

        Elsa 2015-11-05 21:59:12
        Svara
        • Svar på Elsas kommentar.

          Okej, jag fattar – du är jurstud och vill briljera med dina kunskaper. I get it, det är lätt hänt. Men så här: bara för att något står i lagen så betyder det inte att det är ”rätt”. För 40 år sedan var abort och samkönade äktenskap förbjudet – enligt lag. Var det rätt? Idag är både abort och samkönade äktenskap tillåtet – också enligt lag! Är det ännu mer rätt, eller?

          Min poäng är att det finns fler parametrar att ta hänsyn till än juridik/lagstiftning (ex. etik/moral). Ok? Det fina i kråksången är dock att vi även enligt EKMR/RF garanteras åsikts- och yttrandefrihet. Om jag vill uttrycka antidemokratiska åsikter är det klart att jag får det. Men nu har det här kommentarsfältet spårat ur ganska mycket, så jag lägger ned här.

          PS. Diskussionen handlar inte om ”pk” som Millis försöker få det till. Det handlar framför allt om att ha respekt för andra kulturer och deras traditioner.

          A. 2015-11-06 11:16:21
          Svara
  • Hej Flora (och Frida)! Läste just detta inlägg (http://www.emmafrans.se/reproduktion/natural-cycles-effektivt-preventivmedel-eller-bara-en-ovanligt-dyr-kroppstermometer/) av Emma Frans som är doktor i medicinsk epidemiologi där hon skriver om Natural Cycles och att det inte är ett godkänt preventivmedel och bör därför inte marknadsföras så. Skriver detta enbart i upplysningssyfte och att det kan vara värt att kolla upp!

    Lisa 2015-11-05 12:03:08
    Svara
    • Svar på Lisas kommentar.

      Tack för att du postar denna länk. Nåt känns jävligt skevt med NC tycker jag, att ca alla bloggare äääälskar det samtidigt. Har inget emot det som preventivmedel egentligen, folk får göra vad dom vill, men deras kampanjande liksom… skaver. Nåt känns konstigt.

      xyz 2015-11-05 19:50:35
      Svara
    • Svar på Lisas kommentar.

      Hej! Jag blir fruktansvärt frustrerad av denhär typen av artiklar. P-piller har knappt forskats på sedan de togs fram för 60 år sedan, och väldigt många användare upplever negativa bieffekter utan att bli tagna seriöst av vården.
      Natural cycles är inte ett preventivmedel, det är bara en funktion för att se när en kan bli gravid. Och om en undviker att få sperma i livmodern under den fertila perioden är det klart att en inte blir gravid.
      Artikelförfattaren skriver: ”Dessutom kan man ifrågasätta om det är värt att betala ungefär sexhundra kronor per år för en produkt som kanske inte är så mycket mer tillförlitlig än vad man själv kan åstadkomma med hjälp av en kroppstermometer och en kalender” vilket gör mig skitsur. Det är värt 600 spänn i motsats till att betala för ppiller/pstav/pring etc som dessutom får mig att må dåligt. Kopparspiral ger mig (och många) värre menssmärtor och rikligare blödningar. Klart att det är lättare att föra in resultat i en app? Och en behöver inte ha NCs egna termometer, vilken termometer som helst fungerar så länge den visar temperatur med 2 decimaler typ 36,48.
      Låt folk använda de medel som fungerar för dem. Om du lyssnat på podden verkar ju flora och frida var väldigt nöjda med NC? Och obs att det kan ta upp till 1.5 år för kroppen att balansera hormonnivåerna efter ppiller, så om du vill bli gravid efter ppiller kan det ta upp till 2 år!
      Och iom att NC är ett företag och inte sponsrat av skattepengar så tar det inga resurser från ppillerforsking (som ändå är obefintlig) eller forskning till ppiller för penisbärare.
      Så tycker jag!

      Fanny 2015-11-05 19:09:20
      Svara
      • Svar på Fannys kommentar.

        Fanny: Man menar inte att p-piller är bra bara för att man vill se lite kritiskt på NC. NC är nog en skitbra metod för många, det tvivlar jag inte på. Men problemet är att det inte är helt säkert. Det är inget preventivMEDEL. Däremot är det en metod för att kunna identifiera sina säkra perioder. Är man medveten om det är är det ju bara att köra på med NC (om man vill betala 600 spänn). Problemet är att det måste informeras tydligare om detta, risken är annars att personer tror att det är ett preventivmedel. Många unga tjejer läser bloggar och blir påverkade, då är det viktigt att de har tillgång till rätt information. Natural cycles är samma sak som den gamla dissade preventivmetoden ”säkra perioder”.

        Kanske off topic, men ”säkra perioder” behöver man ingen app eller termometer för. För mig är det just nu inte en katastrof om jag blir gravid, även om jag gärna väntar lite till. Jag har därför kört ”säkra perioder” och varit medveten om riskerna. Många kvinnor har tyvärr väldigt dålig kännedom om sin menscykel, vilket vi kan tacka patriarkatet och bristande sexualundervisning för. Men börjar man bara leta lite information så lär man sig ganska snabbt att läsa av sig kropp (flytningar etc) och vet därmed när man har ägglossning. NC har termometern, men den är ofta överflödig och 600 spänn är ju rätt mcyket. En kalender och lite kunskap är allt som behövs. Men som sagt, vill man absolut inte bli gravid så ska man undvika både ”säkra perioder” och NC.

        Sofia 2015-11-06 14:51:47
        Svara
      • Svar på Fannys kommentar.

        Fanny: det handlar inte om att folk inte ska få använda sig av natural cycles men att läsare/lyssnare ska få full information om vad som gäller. Det är säkert många unga tjejer som läser vad Flora skriver och klickar på reklamlänkarna utan att förstå. Håller med om att det är jättebra med hormonfria alternativ men det är lite knäppt hur så många poddar och bloggar som vanligtvis är väldigt vettiga istället helt okritiskt hyllar det.

        Vera 2015-11-05 23:13:46
        Svara
      • Svar på Fannys kommentar.

        Fanny, läste det här senast idag och tyckte det var intressant: http://mobil.dn.se/ekonomi/lakemedelsverket-kan-stoppa-hajpad-gravid-app/

        Natural Cycles är INTE ett preventivmedel och även om de själva är noga med att påpeka det så är det ju många andra som ”marknadsför” dem så. Kollar man kundutlåtanden på deras hemsida pratar många om det som ett ”hormonfritt preventivmedel” – och det gör även Flora och Frida i podden.

        Det är jättebra att du är nöjd med NC och att det funkar för dig, men på samma sätt funkar ju andra preventivmedel för andra (haha, if that makes sense?). Jag tycker absolut att du har många poänger MEN precis som man inte okritiskt ska hylla p-piller tycker jag inte att man ska okritisk hylla NC.

        A. 2015-11-05 20:41:42
        Svara
  • Det är ju okej så länge en är medveten om kontexten och respekterar traditionen, inte tar den åt sig som någon slags skämt eller orsak att få klä ut sig och festa på gatorna. Eller så tänker jag. Det är ju fint att dela med sig och uppleva olika kulturer!

    Kaneli 2015-11-05 11:39:28 http://spicegirl.ratat.fi
    Svara
  • Morgonpasset I p3 hade en gäst här om dagen som berättade allt om dia de muertos! Så intressant, I recommend. Och man ska inte säga los! Det är en anglifiering av den riktiga spanskan tydligen.

    Sophie 2015-11-05 10:17:28
    Svara
  • Tycker aldrig att en kultur och olika högtider ska utesluta folk. Så länge den respekteras av alla involverade så ska självklart alla få deltaga!

    V 2015-11-05 09:32:35
    Svara
  • Så fint! Tänker att det bör vara okej att ta del av andra människors kulturer, annars blir ju världen väldigt platt. Och att minnas de döda är ju inte konstigt. Så länge man inte förvränger eller utnyttjar kulturen/högtiden till något annat för att tex känna pengar eller liknande borde det inte vara fel att delta och vara med och uppleva?!

    Johanna 2015-11-05 08:38:10
    Svara
  • Hur mysigt att luncha på ett tak?! Vill också äta gomat med en sån utsikt.

    Vilken himla fin måndag!

    Klara 2015-11-05 07:40:45 http://klaraamandas.blogg.se
    Svara

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode rekommenderar

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!