Om objektifiering och avsaknaden av kvinnor i Kalle Anka.

På julafton tittade vi sedvanligt på Kalle Anka och hans vänner önskar god  jul. Trots att vi har sett filmsnuttarna fler gånger än vi kan minnas kröp vi upp framför TV:n, tittade uppslukade på seriefigurerna och lyssnade på småbarnens skratt. Det hör ju till. Någon sade nöjt ”det här har visats sedan 60-talet och kommer att visas många år framöver” och jag nickade instämmande. Det är ju så mysigt och roligt med Kalle Anka.

Men när jag hade sett klart det timslånga programmet kände jag mig väldigt tveksam. Nästan illamående. Könsrollerna var ju annorlunda på 60-talet, men om nu Kalle Anka har sänts i över femtio år och ska fortsätta sändas framöver, är det här verkligen den här bilden av män och kvinnor vi vill fortsätta förmedla till barn år ut och år in?

Låt mig exemplifiera:Skärmavbild 2013-12-27 kl. 13.33.40Benjamin Syrsa och Musse Pigg är alltså värdar för Kalle Ankas jul, och rösterna dubbas av Bengt Feldreich. Tre män alltså.Skärmavbild 2013-12-27 kl. 13.36.39Tingeling fladdrar omkring, putar med rumpan och viftar med sitt trollspö utan att säga någonting. Hon är bara lite piffig dekoration.Skärmavbild 2013-12-27 kl. 13.38.56Jag brukade älska tomteverkstaden när jag var liten. En drömvärld. Men en reality check: i tomteverkstaden är alla tomtenissar killar och tomten är ju – som vi alla har fått lära oss – man. De enda tjejer som finns i tomteverkstaden är dockor (objekt) som blir skrämda av spindlar för att deras hår ska kunna lockas. För alla tjejer är ju rädda för spindlar. Skärmavbild 2013-12-27 kl. 13.43.23I klippet när Kalle Anka är fotograf har vi en manlig huvudroll med karaktärsdragen argsint och karriärmedveten. Om den otroligt roliga hackspetten är kvinna eller man vet vi inte, vilket bara är bra, men hackspetten spär på Kalles stereotypa manliga karaktärsdrag. Skärmavbild 2013-12-27 kl. 13.46.59I klippet om Askungen får vi möta en vacker kvinna som sliter hårt för att andra ska bli nöjda. Helst av allt vill hon gå på balen på slottet – där prinsen är – men hon har ingen klänning som är vacker nog. Mössen hjälper henne och förvandlar den gamla klänningen till en gräddbakelse, och Askungen kan gå på balen och träffa sin prins. Here we go again. När det för en gångs skull är en kvinnlig huvudroll handlar det om yta och om att hitta drömprinsen.Skärmavbild 2013-12-27 kl. 13.51.05Campingsemestern är en underbart rolig filmsnutt, men återigen har vi bara män i rollerna: Kalle Anka, Musse Pigg och Långben.Skärmavbild 2013-12-27 kl. 13.54.25I Lady och Lufsen tar Lufsen i täten, skäller och visar upp sig. Lady, däremot, fladdrar med sina långa ögonfransar, är blyg och försiktig, rodnar och månskenet speglas i hennes ögon. En vän och vacker hundhona!Skärmavbild 2013-12-27 kl. 13.57.38Djungelboken är fyndig, svängig och rolig, men ÅTERIGEN, bara män. Mowgli, Baloo och Bagheera. Roliga och tuffa.Skärmavbild 2013-12-27 kl. 14.00.33I Snövit och de sju dvärgarna är dvärgarna roliga och knäppa. Snövits karaktär är vacker och endast vacker. Hon dansar vackert, sjunger vackert, skrattar vackert och sitter och klappar vackert åt de andra som är tokiga och roliga.Skärmavbild 2013-12-27 kl. 14.03.34Tjuren Ferdinand har inte de stereotypa manliga personlighetsdragen vilket är uppfriskande, men samtidigt är det också detta hela filmsnutten handlar om. Att han inte är som andra. Mamman är den enda av kvinnligt kön, men hon får inte vara annat än just ”mammig”.  ”Och hon var en så fin och förstående mor, fast hon var en ko”. Resten av karaktärerna är män. Tjurar, matadorer, bandriljärer och pikadorer. Macho och roliga på samma gång.Skärmavbild 2013-12-27 kl. 14.09.49Robin Hood-klippet har ett fint budskap och är både spännande och roligt. Men återigen är det bara män. Robin Hood, Lille John, Broder Tuck, Sir Väs och Prins John. Eller nej, förlåt mig. Marion är ju med i slutet. Varför är Marion med i slutet? För att när Robin Hood har tagit från de rika och gett åt de fattiga, vinner han sin Marion till slut. Hon är med andra ord helt objektifierad i det här sammanhanget. Skärmavbild 2013-12-27 kl. 14.11.42I Piff och Puff-filmsnutten är det Musse, Pluto, Piff och Puff som är medverkande. Jag är tacksam för att ekorrarnas kön är ospecifierade i filmen, men enligt google är Piff av kvinnligt kön, och då har vi alltså ändå tre män och en kvinna. Aldrig tvärt om, alltid fler män än kvinnor.

Så vad är alltså slutsatsen?

Stora roller som är kvinnor: Askungen, Snövit och Lady. Väna, vackra och tillbakadragna. Piff är den enda som skiljer sig från dessa, som är listig och rolig.
Stora roller som är män: Benjamin Syrsa, Musse Pigg, tomtenissarna och tomten, Kalle Anka, Långben, Lufsen, Mowgli, Baloo, de sju dvärgarna, Ferdinand, matadorerna, Robin Hood, Lille John, Sir Väs, Prins John, Pluto och Puff. Här är karaktärsdragen fler: mjuka, hårda, roliga, tokiga, dumma, smarta, listiga, elaka och snälla. Som människor är.

Hej SVT. Jag vet att Kalle Anka och hans vänner önskar god jul är ett kulturarv och att det uppskattas av många, jag tycker också att det är roligt, men vet ni? Tjejer kan också vara roliga. Och smarta. Och tokiga. Och förtjänar mer än 10% plats i det tv-program som en tredjedel av Sveriges befolkning tittar på, varje år.

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
113kommentarer
  • Hur många filmer har ni gjort??

    Felicia 2016-09-30 11:00:05 http://4.se
    Svara
  • Den är jätte rolig

    Felicia 2016-09-29 11:01:15 http://4.se
    Svara
  • Den är jätte rolig ??

    Felicia 2016-09-29 11:00:51 http://4.se
    Svara
  • Jag förstår din poäng klart och tydligt. Men detta visar klassiska film snuttar från 50, 60-talet, inte från nu. Jag tycker däremot att när SVT lägger till nya filmer att dem kan fokusera på att få in mer kvinnor men inte ändra de filmer från 50,60-talet. Man måste ju kunna titta på filmer som är från tider då det inte var lika jämställt som det är nu. Det finns större problem som vi kan fokusera på.

    Saga 2014-12-26 16:59:59
    Svara
  • Tycker det här är ett vettigt inlägg fortfarande. Men samtidigt känner jag, att om man vanligtvis ser filmer med nästan bara kvinnor i (vilket jag anstränger mig för att verkligen göra) så gör det ju kanske inte så mycket om man en gång om året ser något med nästan bara män. Framförallt inte om man har analysen i bakhuvudet, men lägger undan den och vilar för ett par timmar. TV och film är ju trots allt nästan aldrig bra ur ett feministiskt perspektiv, men som sagt, om man anstränger sig resten av året så kanske det inte gör så himla mycket en gång om året.

    Dock grym analys, hade aldrig tänkt på det här själv. Det är så lätt att inte analysera sånt man gillat länge.

    Beatrice 2014-12-26 11:49:56 http://herbariumet.blogg.se
    Svara
  • Cruella de ville – listig, elak, korkad?
    Nala (lejonkungen) – busig, tuff
    Mormor i Askungen – klok, rolig

    Och där finns några till.. Men ja de har nog kommit på senare år! :)

    Karin 2014-02-13 22:16:52
    Svara
  • Altså, du har jo et poeng her, men som andre har sagt, dette er fra 40-50-60 tallet, og jeg tror ærlig talt ikke barn påvirkes av et program som vises én gang i året. Hvordan foreldrene oppdrar dem de resterende 364 dagene i året, er en annen ting. Om man skal slutte å vise dette på tv, må man også slutte å vise James Bond filmer og andre filmer fra denne tiden som er seksistiske ….

    Hildur 2014-01-27 21:42:13
    Svara
  • Suveränt inlägg! Analyserande, informativt och berörande. Du är fenomenal.

    Linnea 2014-01-11 22:22:50
    Svara
  • Fantastiskt inlägg! Håller med till 100%!
    Det är så otroligt synd att feminism ska röra upp så mycket negativitet bland människor som antagligen har feministiska åsikter men inte benämner det så av någon outgrundlig anledning. Feminismen är så välbehövd och så fruktansvärt viktigt – om all energi folk lägger på att kritisera feminismen skulle gå åt till något framåtsträvande istället. Det vore ju något.
    Tack för en fantastisk blogg :)

    Jessica 2014-01-11 17:33:49
    Svara
  • Du är verkligen vad man kan kalla för en problemsökare. Söker man problem hittar man dom EXAKT överallt. Ska ni inte klaga på att det inte är lika många blonda som mörkhåriga också? Eller lika många långa som korta? När de satt ihop programmet tror inte jag att dom hade i åtanke att försöka jämna ut så att det var exakt lika många tjejer som killar. Vad spelar det för roll, liksom? Sluta dela upp killar och tjejer som om de är två helt olika raser. Kunde lika gärna ha varit fler tjejer än killar, och då hade det förmodligen varit mycket mer disneyprinsessor med, men de filmerna är jättetråkiga, så jag tyckte de gjorde ett bra val som valde de filmsnuttarna de valde. Att se kalle anka på julafton är jättemysigt och stämningsgivande. Du straffar bara dig själv genom att hålla på och klaga som du gör.

    De tog förresten med Marion i slutet av Robin Hood-klippet för att det är en fin scen, och inte för att objektifiera kvinnor som någon slags trofé. Det är bara något du skapar i ditt huvud. Och det där med Askungen som sliter hårt för att göra andra nöjda – Har du ens sett filmen? Vet du ens vad den handlar om? Tydligen inte.

    mickan 2014-01-09 22:24:02
    Svara
    • Svar på mickans kommentar.

      Att påstå saker om någon du inte känner är väl ändå lite konstigt? Antagligen skriver Flora det här inlägget för att tv-programmet rörde upp känslor hos henne. Det är hennes åsikter. Antingen håller du med eller inte, men du kommer nog ingenvart med den där kommentaren.
      Det handlar inte om vad programskaparna tänkte när de gjorde programmet, det handlar om vad det sänder ut för signaler nu. 2014. Och jo, det spelar roll.

      Jessica 2014-01-11 17:38:08
      Svara
  • Jag är feminist och jag tror att 95% av Sveriges befolkning är feminister i dess sanna innebörd. Jag träffade en kille på tåget häromdagen, och han sade att han var ”jämställdist” och inte feminist, för feminister tycker att män ska skämmas för att de är just män (och jag rättade honom såklart). Men jag tror att sådana här inlägg bidrar till att ordet ”feminism” börjar förvandlas till ett skällsord och att få vågar kalla sig feminister. Även då jag tycker att det är viktigt att könsroller uppmärksammas i alla delar av samhället så tror jag att sådana här inlägg inte hjälper debatten, då den skapar en känsla av ”vi mot dem” (vilket är fel då jag tror att de flesta vill ha ett jämställt Sverige) samt en ”Vem orkar bry sig”- inställning, istället för att fler inser att detta är ett problem som vi borde ta tag i.

    Elina 2014-01-01 17:05:53
    Svara
  • Att utgå ifrån att världen är sexistisk är ett val. Att aktivt försöka få bort objektifieringen och sexismen är absolut en fin aktion. Problemet är att vi är alla enormt delaktiga och skyldiga till att fortsätta ge näring åt ditt belysta ämne. Facebook i allra högsta grad, kändisar som häver ut sig dv. Otänkta åsikter, tidningar som bara vill sälja lösnummer, skvaller, instagram, materialism, kapitalism, girighet & avundsjuka etc. Att vilja ha det senaste inom mode i form av kläder, skor, vad vi ska äta osv.
    Det svåra är dock att inhämta sig så pass mycket kunskap & självinsikt för att kunna ta avstånd från de saker/intressen som kan härledas till de ”företag” som använder sig av ex; stereotyp marknadsföring eller det man är emot. Detta är bara några exempel i allas delaktighet i objektifieringen och sexismens problematik. Det gäller ju att hitta en balans i allt som är bra resp. dåligt.
    Är det något jag insett så är det enklare att genomdriva sunda värderingar i det lilla genom att själv förändra sina vanor utan att försöka övertyga någon som inte tänker på samma sätt. Allt är ett val, hur vi väljer att tolka det. Ingen människa vill någon annan illa vilket baserar sig på människors uppfattning kring rätt & fel.

    Vill du göra något åt Kalle på julafton?
    Titta inte på det nästa år..med det går tittarsiffrorna ner…jag tror jag inte behöver fördjupa mig mer i den ekvationen.

    Aktiva val= förändring, utan att skada eller såra någon.

    Lars 2013-12-30 01:26:42
    Svara
    • Svar på Larss kommentar.

      Att utgå ifrån att världen är sexistisk är inte ett val. Det är vad 50% av världens befolkning påverkas av varje dag.
      Om feminismen gick att bekämpa i det lilla, och med sina egna vanor som du skriver – vore det fantastiskt. Men det går inte, det fungerar inte så. Jag uppfattar det som att du bryr dig och är engagerad, men feminismen påverkar kvinnor som grupp och individuellt, och du kan inte påverka hur vi hanterar det. För du behöver inte känna av det varje dag.

      Jessica 2014-01-11 17:42:21
      Svara
  • Håller med dig och många andra vettiga människor som har kommenterat detta inlägget. Bra uppmärksammat!

    caroline 2013-12-30 01:06:09
    Svara
  • Åh va bra! Blir också så himla ledsen när jag ser hur saker upprepar sig. I serien ”Fröken Frimans krig” var det ju otroligt negativt att vara en så kallad ”rösträttkvinna”, dock var det ju tack vare dom som det skedde en förändring i Sverige. Likadant är det nu med alla ”jag vill inte kalla mig feminist”. Men grymt bra inlägg!

    Alice 2013-12-29 16:51:50
    Svara
  • Reagerade precis som du när jag såg Kalle Anka i år. Väldigt bra sammanfattat! :)

    Felicia 2013-12-29 16:12:58
    Svara
  • Bra inlägg och måste även tillägga att Kajsas kommentar var jävligt bra skriven!!!!!!!!!!

    julia 2013-12-28 22:01:48 http://knitwithjulia.tumblr.com
    Svara
  • Guld värd analys. Svinbra, skarp och tydlig. Heja dig, massor av systerskapspepp!! <3

    Johanna Af Apel 2013-12-28 21:07:47 http://afapel.se
    Svara
  • Ni som är emot Floras analys av Kalle Anka, okej att det är en tradition och ”bara visas en gång per år.” Grejen är den att detta som ses som helt normalt. Att dessa normer ses som helt normala. Det spelar ingen roll att det är en tradition och att den skapades för 60 år sedan när denna mentalitet fortfarande existerar. Det spelar heller ingen roll att ”detta ger en dålig bild av feministerna”, feminister ses redan som jobbiga jävlar, och det spelar ingen roll hur jobbigt kampen för ett jämställt samhälle kan vara, en kamp kommer alltid vara jobbig och möta motstånd tills den har nått sitt mål. Genom att säga att detta ger en dålig bild av feminism viker vi oss för deras åsikter och mentalitet, åsikter och en mentalitet som vi vill bryta.

    Rebecka 2013-12-28 17:03:51
    Svara
  • Jag tror att många i kommentarsfältet ser problemet med Kalle Ankas jul och liknande program från ett omvänt perspektiv och därför blir irriterade och uppmanar till att ”slappna av”. Det är nämligen inte programmet i sig som skapar könsroller och ojämlikhet, utan programmet är ett utslag av den tidens kvinnofientliga (och rasistiska) samhällsklimat. Att fortsätta sända ett program med dessa unkna värderingar hjälper däremot till att upprätthålla och normalisera samma könsroller idag. Jag förstår helt enkelt inte varför man skulle vilja återkomma till den här delen av en kultur vi annars helt tar avstånd från, bara för att det är tradition. Om vi faktiskt inte ser problemet med detta, kanske vi inte har kommit så långt trots allt?

    Hanna 2013-12-28 16:39:52
    Svara
  • Jag håller med! tänkte också på det här hela sändningen.. men grejen är att det här har jag aldrig tänkt på innan, eftersom det var ganska nyligen jag ”tog på mig” genusglasögonen. Och det känns ju ganska beklämmande att detta program ser ju ut som det gör. Men det som nästan är värst är ju att de nutida filmerna som visas är ju likadana.. I alla fall den om flygplan? de gamla inslagen är ju trots allt från en annan tid, men de nya verkar ju inte så mkt bättre. och av det jag har sett verkar ju inte de nyare barnfilmerna så mycket bättre heller. det är ju det värsta av allt.. är detta verkligen den föreställning av män och kvinnor som vi vill föra över till fler generationer?

    lisa 2013-12-28 16:31:43
    Svara
  • Hej. Jag har många år funderat och varit så dubbel över detta program som för så många, inklusive mig är en av de största traditionerna under året. Älskar verkligen din syn och diskussion om det hela. Det behövs inte alltid dömas och finnas konkreta ställningstagande. Ibland, och kanske i detta fall är det upplysningen om hur det är som är det viktiga. Om att synen på 60-talet inte är något att eftersträva idag. Att medan vi ser på detta program ha i bakhuvudet att detta är något vi ser av tradition och inget vi uppmuntrar idag. Kanske skulle SVT ändå tänka efter med vad som visas med föst kalle anka, följt på kan du vissla Johanna, Karl-Bertil Jonsson. Alltså enbart mansdominerande filmer. Snälla Svt, visa något som kan väga upp. Även om Kalle Anka är mansdominerat behöver inte hela julen vara det. Tack.

    Henrie 2013-12-28 15:27:33
    Svara
  • När musen Jack ville ”sy och tråckla” för att bidra till Askungens klänning blev han tillsagd att låta ”flickorna sy till den”, för om en man gör det blir ju arbetet dåligt. Ett perspektiv du glömde bort. ;)

    E 2013-12-28 14:26:03
    Svara
  • Ser att folk tycker att vi feminister ska välja våra strider och att kritisera en ”mysig och rolig” tradition är att dra det för långt. Så därför måste jag bara poängtera en sak: ska vi komma i närheten av ett jämställt samhälle måste vi självklart göra uppoffringar. Medan vissa kränks och förminskas är det andra som gynnas av strukturerna. Klart som fan att många snubbar tycker det är nice att kunna ta på mig när och hur de vill när jag är på krogen, vilket jävla privilegium att kunna ta för sig hur som helst liksom. Men det är ju då man måste fråga sig själv- är det värt det om hälften av jordens befolkning far illa av det? Sen när kan någon bestämma när jag känner mig kränkt och inte? Skriver man ett sådant här inlägg som Flora gör är det av en anledning. Hon mår antagligen dåligt och känner sig nedvärderad som kvinna när hon ser på könsstereotypa program som Kalle Anka, och många verkar vara med henne. Betyder inte det något då? Ska vi välja våra strider och strunta i att vi mår skit i vissa situationer, bara för att det alltid varit så och är så himla mysigt? Mår jag dåligt av något så skiter jag fullständigt i hur jag uppfattas och hur många som måste uppoffra ett roligt (sexistiskt) program till exempel. Det är min jävla rättighet att få kritisera detta. Slut för mig.

    Amelia 2013-12-28 13:13:27
    Svara
  • Flora du är bäst!!

    Lina 2013-12-28 13:07:34
    Svara
  • Hur är det med verklighetsuppfattningen? Våga vara realistisk humanist. Feminism föder endast vår tids offer.

    Lars 2013-12-28 13:02:18
    Svara
  • Du är så bra. Efter att ha sett det i en herrans massa år känns det inte heller så viktigt att ha kvar det, det enda den bidrar till är egentligen att hjälpa till att befästa könsroller. Det spelar ingen roll att ingen medvetet ville förtrycka kvinnor i och med att göra/visa Kalle Ankas jul, ingen står utanför förtryck, en får inget fripass bara för att det inte var ens avsikt att förtrycka. Det är oerhört problematiskt att ett av våra mest älskade program visar en sådan skev bild av människor, och i synnerhet kvinnor.

    Ebba 2013-12-28 13:00:11
    Svara
  • Ta en titt på dina egna bilder på denna blogg och fundera på vad Objektifiering & sexism är, vad du själv sänder ut via dina fotografier (ej Kalle bilderna)

    Vad sker på en blogg när dubbla budskap är ett faktum?

    Jag säger inte att du saknar kreativitet/skaparglädje/begåvning eller är sämre än någon annan.

    Ser dock att dina åsikter faller platt när du själv fallit offer för vad du själv önskar motverka.

    Lars 2013-12-28 12:08:55
    Svara
  • Flora! Tack för att du tar upp detta, att du orkar. Känner väl mest att det är andra som borde ”slappna av lite” när det kommer till Kalle anka, hur heligt kan det bli? Och tyvärr ser det ju ut så att kvinnorna är underrepresenterade, det är ju bara ett konstaterande du gör! Och ett litet glömt frågeställande om det verkligen ska se ut så här år efter år på bästa sändningstid. Heja dig

    Karna 2013-12-28 11:52:45
    Svara
  • Efter att ha läst inlägget och alla kommentarer om att ”feminismen har gått för långt” så måste, måste, måste jag bara tillägga något jag funderat mycket över. Efter att ha läst den här artikeln: http://www.politism.se/genusfolket/mitt-namn-ar-my/ Så har jag fastnat jättemycket för hur hon beskrev den feministiska skyttegraven som Marcus Birro pratar om. Såhär skrev hon:

    ”Jag kan inte gå härifrån för jag har ingenstans att ta vägen. För jag kan inte börja om mitt liv, bli gladare, mindre arg, ledsen, frustrerad för jag har sett hur världen ser ut och jag kan inte blunda hur mycket jag än önskar jag kunde. Ibland känns min feminism som en kronisk sjukdom jag aldrig bad om, som reumatism som värker i lederna. Men har du en gång vaknat som feminist kommer du alltid vara feminist. Det går inte att gå härifrån. Hur illa den här bunkern än luktar.”

    Och, jag tycker det stämmer så fantastiskt bra. Det är inte alltid bekvämt, skönt eller roligt att vara feminist. Det är ingen rolig hobby. Det är ett sätt att leva sitt liv och man kan inte ha dubbelmoral. Man kan inte bara gå ifrån sitt feministiska perspektiv bara för att det är bekvämt. Ja, det är tråkigt att man inte njuta av Kalle Anka och andra disney-filmer på samma vis som man gjorde som barn, det är förbannat jävla tråkigt. Men, vi har öppnat ögonen för samhällsstrukturen och ser den överallt, även i Disney-filmer. Och är det värt det? Ja, alla jävla dagar i veckan. Någon måste ta striden och istället för att klanka ner på extremfeministerna så kan man vara glad att någon tar den obekväma motvindskampen. Bra inlägg Flora! Heja alla som vill vara med och kämpa och offra en timmes Kalle-Anka-njutning om året. Kram!

    Kajsa 2013-12-28 10:39:57 http://kajsajarnehage.blogg.se
    Svara
  • Vet inte om jag gillar det här inlägget eller inte. Det är en fin tanke men jag tror att fokuset ligger på fel ställe. Att kritisera gamla älskade disney, som sänds en gång per år och är till för underhållning, tror jag är fel väg att gå, det bara leder till att fler känner sig fientligt inställda till feminism. Själv blir jag (trots att jag är feminist) lite irriterad, och känner; slappna av lite. Mycket har förändrats i samhället för kvinnornas situation sedan 60-talet, och därför är det mer intressant att se hur disneykaraktärerna förändrats. I nyheten flygplan ser man ju att det inte direkt har skett någon större förändring! Där tycker jag det verkliga problemet ligger – i nutida barnprogram, som barn ser och påverkas av varje dag. Inte gamla mysiga klassiker som visas en gång per år.

    Wilma 2013-12-28 09:27:52
    Svara
  • Bra skrivet Flora, vilken tankeställare! Kram

    Greta 2013-12-28 09:13:27
    Svara
  • Hörni guys, vist är det för barnens skull vi ser på Kalle Anka? Är vi då nöjda med att visa detta varje år traditionsenligt, bara för att ni alltid såg det när ni var små? Jag är 16 år, och sjukt trött på Kalle Anka. Hit med ett substitut, SVT kan säkert göra ett hopkok på nån annat vi kan visa varje jul, eller också bara ett ihopklipp av julkelender på nån timme??

    Melina 2013-12-28 09:10:16
    Svara
  • Jag är SÅ JÄVLA GLAD att du tar upp det här, och att du skriver på ett sånt oerhört bra sätt. Jag håller med. Det är kul, men är det rätt? Kalle ankas jul kan nog verkligen inte uppfylla kraven för den där lagen du vet om könsfördelning och diskriminering i film.

    Melina 2013-12-28 09:04:31
    Svara
  • Det viktigaste här tycker jag är nyheten flygplan, och varför könsrollerna fortfarande ser ut (i Disney) som de gjorde förr, då man hade en mycket värre kvinnosyn.

    Siri 2013-12-28 08:59:16
    Svara
  • Förstår inte hur du kan få Ferdinand till något dåligt? Det är väl bara bra att det handlar om någon som är annorlunda. Det är ju han som vinner i slutändan eller hur? Han tvingades inte bli som alla andra. Jag tycker budskapet är fint. Förlåt för att jag låter jobbig, det sista jag vill är att göra dig ledsen, älskar din blogg förövrigt.

    Kajsa 2013-12-28 08:39:29
    Svara
    • Svar på Kajsas kommentar.

      Jag menar verkligen inte att det är något dåligt med budskapet i Ferdinand! Däremot ville jag peka på avsaknaden av kvinnliga karaktärer. Tack ska du ha!

      Flora Wiström 2013-12-28 11:10:02
      Svara
  • Först av allt vill jag säga att jag är tacksam för att du reagerar och uppmärksammar, så himla starkt att göra det när det finns så många röster som hackar. Men, jag vill också säga att ibland kan det bli lite för mycket och vi kan peta lite väl mycket i allt. Till slut kommer vi inte kunna göra något utan att någon ska kritisera (okej, kritik är bra för det utvecklar oss och samhället, men gnällspikar är inte roligt). Vad jag vill säga är att Kalle Ankas jul är knappast till för att förtrycka eller förnedra kvinnor, och syftet är inte heller att framställa kvinnor som lägre stående. Snövit är trots allt en gammal, gammal saga, och Disney gjorde filmen på fyrtiotalet (förövrigt en av de första färgfilmerna), och vi måste komma ihåg att kvinnosynen var annorlunda på den tiden, och sådant är viktigt att komma ihåg för att förstå hur långt vi har kommit idag! Jag anser det bra att vi fortfarande har sådant här i samhället för att visa hur det en gång var, men jag vill också påpeka att det huvudsakliga syftet med Disney på julafton är underhållning. Jag kan tycka det blir lite för mycket när man ska hålla på och leta efter ojämställdhet överallt. Vill också ta tjuren Ferdinand som ett bra exempel på att ifrågasätta könsrollerna och faktiskt visa att det är bra att vara annorlunda ibland, och att det inte är något fel med det.
    Och det var allt för mig! Tack för en awesome blogg, tittar in varje dag och är så himla glad över dina feministinlägg! Kram kram

    Emma 2013-12-28 05:27:29 http://runawayblood.blogg.se
    Svara
  • Hej Flora! Tack för att du är bäst och öppnar folks ögon och sånt. Kram.

    Tilda 2013-12-28 01:37:44
    Svara
  • PORR PÅ INTERNET ÄR RÄTT FOKUS…knappast Kalle

    Lars 2013-12-28 00:45:09
    Svara
  • Haha märker att det är många som blir upprörda av att du kritiserar älskade Disney. Men jag kan faktiskt hålla med, jag känner bara; slappna av lite. Det är trots allt Disney, det ska vara roligt vilket det verkligen är. Jag håller absolut med dig, men jag blir bara trött när jag läser detta. Tror på att det finns bättre sätt att arbeta mot könsdiskriminering än att ta bort älskade barnprogram. Men jag vet inte, jag kanske bara inte är tillräckligt upplyst;)

    Moa 2013-12-28 00:28:45
    Svara
  • Noterar att många av kommentatorerna drar kopplingar till förintelsen, och att vi kommer att glömma orättvisor som ägt rum om vi inte visar och påminner om dem. Detta är sant men den stora skillnaden mellan hur förintelsen och kvinnoförtryck framställs är att förintelsens fruktansvärda konsekvenser visas i långa dokumentärer med experter, vittnen och sorglig musik medan kvinnoförtrycket i Kalle Anka-programmet visas på julafton, presenterad av en hurtig kändis som önskar god jul. Det är väldigt märkligt att jämföra Förintelsen med Kalle Anka, Kalle Anka är inte en dokumentär, det är underhållning, som, precis som nutida tv-program, reklamer, tidningar, musik, klädföretag med mera, matar oss med ideal och förebilder som formar vår syn på andra människor.
    Flora, tack för superbra inlägg!

    Rasmus 2013-12-27 23:57:39
    Svara
  • Hej! Intressant inlägg, men om jag får vara ärlig så känner jag mig en aning tveksam. Jag älskar Disney, filmerna har varit mig nära sedan jag var liten. Jag håller med om att kvinnorna är väldigt objektifierande och ska vara vackra osv men det har jag faktiskt bara tänkt på på senare tid, märkte det knappt när jag var barn. Då såg jag mig själv i de flesta karaktärerna; musse, Kalle, långben… Såg dem lite som förebilder. De var knäppa, roliga, vänliga.. Jag brydde mig inte om att de var killar. Som om jag inte kunde vara som de bara för att jag är tjej. Visst är det tydliga könsroller, men jag tror att flera kan känna igen sig i karaktärerna då de är, som du säger, ”mänskliga”. Men det är rätt komplext, det är bra att du tar upp det (trots att jag inte tror på att ta bort Kalle ankas jul). Kram!

    Ella 2013-12-27 23:38:48
    Svara
  • big ups!

    IDA 2013-12-27 23:26:12
    Svara
  • Hej Flora! Vill börja med att säga att jag gillar din blogg väldigt mycket, har följt den i flera år. Har i princip alltid hållit med dig i dina åsikter och tycker att du är vettig och klok. Men när jag läser detta känns det lite som en besvikelse.. Missförstå mig inte, jag tycker att feminism är oerhört viktigt och jag håller med dig (of course, det är ju så verkligheten ser ut) om kvinnornas objektificering i t.ex disneyfilmer, media etc. Men detta känns lite.. ytligt. Jag tror inte att det är bra att slopa Kalle ankas jul, det är ju en så gammal (och mysig) traditon, och jag tror det bara skulle leda till uppror och att feminismen skulle skuldbeläggas och ”hatas” ännu mer, vilket ju är en oönskad effekt!! Det är förstås viktigt att man känner till sånt här, det är bra att du tar upp det, men ibland blir det bara för mycket. Jag tror inte att disneyfilmerna påverkar barnen mer än vardagslivet, hur de behandlas som flicka/pojke, hur stor plats de får ta plats i hemmet, skolan osv. Det är helt enkelt så att man får välja sina strider, och bästa sättet är som sagt inte att kritisera kalle anka, utan att aktivt jobba med könsdiskriminering i verkliga livet.

    Clara 2013-12-27 23:15:25
    Svara
  • Bra skrivet Flora!

    anja 2013-12-27 23:06:34
    Svara
  • Precis vad även jag tänkte i år!! TACK för att du skrev detta. Ska delas!

    Sofia 2013-12-27 22:15:41
    Svara
  • Gah. Kan inte hålla med dig mer.
    Men alltså… är Piff ”tjej”? Har alltid uppfattat henom som DUDE. Det säger väl i och för sig väldigt mycket, eller hur?!
    Du är grym!

    Elise 2013-12-27 21:31:10 http://singmyspring.blogspot.com
    Svara
  • Och det är precis sånt här som får mig att spy på feminister. Ni ger er ALDRIG. Ni LETAR fel till världens ände. Sluta göra er till såna jäkla offer och res er upp utan att muttra över patriarken. Och tro mig, ni kan resa er utan att gnälla över Gud och hela världen – det är ni själva som sätter bojorna på er.

    Caroline 2013-12-27 20:54:43
    Svara
    • Svar på Carolines kommentar.

      Caroline. Varför har kvinnor rösträtt? Varför har kvinnor barnbidrag? Jo, till stor del tack vare den feministiska rörelsen. Någon måste ta striden, både i vardagen och i de större politiska frågorna. Tänk på det nästa gång du spyr ut ditt hat över nätet.

      Flora 2013-12-27 21:11:56 http://flora.metromode.se
      Svara
      • Svar på Floras kommentar.

        Vad har det med något att göra? Det är på en helt annan nivå – här diskuterar vi en tradition med Disneykaraktärer, där en fråga som löstes för att det behövdes.
        Jag älskar din blogg för din kreativa sida, men jag kommer aldrig kalla mig för feminist. Att leta fel och sluta agera kommer aldrig locka.

        Caroline 2013-12-28 13:04:59
        Svara
        • Svar på Carolines kommentar.

          Om du står för jämställdhet är du feminist. Punkt. Sedan står feminism också för att kvinnor också skall kunna stå i fokus, inte som i Kalle Anka där de skuffas undan och där de kvinnliga figurer som syns alla ska bete sig på ett visst sätt. Det är bl a den bilden och den mentaliteten som kvinnorörelsen vill ändra. Varför tycker inte du så?

          Rebecka 2013-12-28 16:56:17
          Svara
          • Svar på Rebeckas kommentar.

            Absolut, jättebra med jämställdhet – jag tänker ändå aldrig kalla mig för feminist. Jag ser inte världen som ett ställe där mansgrisar dominerar. Runt mig har jag FULLT med starka, coola och inspirerande kvinnor och lika många

            Caroline 2013-12-28 19:17:39
            Svara
            • Svar på Carolines kommentar.

              fantastiska och peppande män. Att det finns idioter av alla slag har ingenting med könet att göra.
              Jämställdhet och feminism hör INTE ihop för mig. Varför? För att istället för att hitta allting som gör att mannen framstår som ”the bad guy” så väljer jag att inte acceptera det i min närhet. Ni är så måna om att berätta om allt ni inte får, allt ni missunnas och att vända och vrida på kommentarer till männens nackdel. Vi ÄR olika, män och kvinnor. Biologiskt, fysiologiskt, anatomiskt… you name it. Sen vad varje enskild individ VILL GÖRA AV SINA olikheter är en helt annan femma. Vill ni låta bli att raka er under armarna och vråla om sexism i allt ni gör – gör det. Men jag är av sådan sort att jag är kvinna, jag njuter av känna mig vacker, sexig, snygg etc. och jag älskar mina kvinnliga drag. Samtidigt är jag stolt över mina klassiskt ”manliga” karaktärsdrag som att jag tar plats och tar för mig, aldrig håller käften och inte bryr mig om vad jag uppfattas som. Låt mig vara stolt.
              Jag har inget behov av att störa mig på att ”bara för att jag är kvinna ska jag inte få ta plats för det är manligt!!!!!” – vet ni vad, jag bara gör det ändå. Sluta gnäll, börja agera.

              Caroline 2013-12-28 19:27:30
              Svara
  • Fantastiskt analyserat. Lol på de översta kommentarerna

    Oskar Wiik 2013-12-27 20:40:28 http://oskarwiik.blogg.se
    Svara
  • Förstår inte. Fattar inte. Hur orkar du? Förstår att du vill ha jämnstäldighet lika mycket som mig och de flesta andra, men det hjälper inte att överanalysera Kalle ankas jul. Avgudar din blogg i övrigt!

    Hanna 2013-12-27 20:32:00
    Svara
  • Varför måste man hitta saker att picka på? Det blir snarare ett problem när man ska hitta negativa saker i allt. Det är disneykaraktärer?

    Sara 2013-12-27 20:21:58
    Svara
    • Svar på Saras kommentar.

      Känner likadant. Sådant här gör att feminister anses jobbiga och vill leta fel i allt, vilket gör mig ledsen, för jag vill att feminism ska uppskattas av så många som möjligt och bli större och förändra samhället vi lever i. Då tror jag inte att det är bra att ta bort Kalle ankas jul utan fokusera på viktigare saker. Detta känns bara humorlöst och jobbigt. Förlåt Flora, du är bäst i övrigt.

      Kajsa 2013-12-28 08:33:18
      Svara
  • Håller med till tusen. Det är vidrigt att det ser ut såhär i Sverige år 2013, sedan kan det ju diskuteras huruvida vi ska ändra på/ta bort allt negativt i historien, det kan ändå finnas en poäng i att visa sådant här för att belysa hur kvinnosynen faktiskt ser ut, och har sett ut i historien. Men då är det såklart viktigt att all samtida media inte fortsätter att hålla fram de här idealen samtidigt och på så sätt spä på de strukturerna, och framförallt att man för en dialog om de här frågorna istället för att låtsas som att de inte finns. (typ SVT)

    ellen 2013-12-27 19:39:49
    Svara
  • Feminism är så fruktansvärt bra och så otroligt viktigt men om man vill kämpa mot ett samhälle där männen styr och ställer så är knepet inte att kritisera Disney’s ”Kalle Anka och hans vänner firar jul” som är ett över 50 år gammalt tv-program. Precis som med allt annat i livet så gäller det att välja sina strider om man vill komma någonstans. Tv-programmet sänds en gång per år och förhoppningsvis påverkas barnens kvinnosyn av allt annat de upplever i vardagslivet – varje dag.

    Att leta efter patriarkala strukturer i Kalle Anka bygger säkert på en jättefin tanke men det är nog, tyvärr, sådant som gör att många känner sig fientligt inställda till allt feministprat som blivit så aktuellt i bland annat bloggvärlden under de senaste åren. Det blir helt enkelt för mycket! Har vi sett ett enda exempel i världshistorien då revolution har fått färre negativa konsekvenser än reformer? Ska man förbjuda eller klippa bort särskilda karaktärsdrag i exempelvis filmer och var ska i så fall gränsen gå? Det är censur och är allt annat än demokratiskt och modernt.

    Dessutom får man aldrig glömma att det är VIKTIGT att spara och visa gamla skildringar av samhället för att KOMMA IHÅG hur det var! Ska vi förbjuda alla filmer om andra världskriget eftersom det inte är acceptabelt att vara nazist idag? Hur lång tid dröjer det då innan vi (och framför allt den kommande generationen) glömmer att Förintelsen över huvudtaget har ägt rum? Kalle Anka är ett kulturarv och en skildring av hur människor uppfattade samhället under den tid programmet skapades! Könsrollerna som existerade under mitten av 1900-talet kan vi inte göra något åt idag – hur mycket vi än vill.

    Självklart kan till exempel föräldrar vara noga med att påpeka att det har hänt en hel del sedan 1950-talet när alla samlas framför Kalle Anka. Att de kvinnliga karaktärerna i NYA filmer är passiva och objektifierade är däremot ett riktigt problem som vi måste ta tag i. Men Kalle Anka på julafton… Man måste sätta en gräns någonstans om man ska orka hela vägen.

    Hannah 2013-12-27 19:39:06
    Svara
    • Svar på Hannahs kommentar.

      Nja.
      Din jämförelse når inte hela vägen. Att visa Kalle Anka som en ”skildring av hur människor uppfattade samhället under den tid programmet skapades” och sedan hoppas att barnen själva kan dra slutsatserna är som att visa Goebbels propagandafilmer om judar och hoppas på detsamma. Som Rasmus skriver i någon kommentar ovan är Kalle Anka underhållning till skillnad från dokumentärer och filmer om förintelsen som du drar paralleller till.

      Och om någon tror att jag jämför Kalle Anka med nazism eller Walt Disney med Goebbels i och med detta så får hen tänka igen.

      Daniel 2013-12-28 02:35:36
      Svara
      • Svar på Daniels kommentar.

        Jag syftade inte på dokumentärer om andra världskriget utan vanliga spelfilmer som, trots att de är verklighetsbaserade, faktiskt räknas som ”underhållning”. Till exempel Pianisten :)

        Hannah 2013-12-28 20:01:56
        Svara
    • Svar på Hannahs kommentar.

      Bra där!

      Li 2013-12-28 00:45:14
      Svara
    • Svar på Hannahs kommentar.

      Spot on! Vettigaste kommentaren jag läst på länge

      Clara 2013-12-27 22:41:31
      Svara
  • Hej Flora! Jag håller med dig och reagerade självklart som jag har gjort de senaste åren på könsrollerna. Men det är ett svårt ämne. Minns du förra året när Behrang Miri plockade bort alla Tintin böckerna på kulturhuset? Debatten angående huruvida litteratur/kultur som är producerade i en viss tid med en annan samhällsuppfattning som idag ses som rasistisk/sexistisk bör få finnas kvar. Vad tycker du om detta?

    Jag försöker alltid vända på situationen och tänka att tänk om det hade varit antifeminister eller rasister som hade velat blocka bort ”Det andra könet” eller ”Kvinnorummet”. Yttrandefrihet osv. Vad tycker du om detta? Är inte ”Kalle Anka” en produkt av sin tid och det jobbiga att könsrollerna i disneyfilmerna knappt har ändrats sedan 1959 när Kalle kom ut.

    Tycker dock är det är svinbra att du tog upp frågan! Många andra människors riktiga åsikter som mest tycker om feminism i teorin verkar ha sagt vad de egentligen tycker här i kommentarerna. YOU GO!

    Alba Mogensen 2013-12-27 19:30:04
    Svara
    • Svar på Alba Mogensens kommentar.

      Vill gärna poängtera att Behrang Miri inte plockade bort Tintin permanent från Kulturhusets bibliotek. Vad han gjorde var att flytta Tintin från barnhyllan till vuxenhyllan, för att på så sätt ge föräldrar en chans att ytterligare belysa problematiken kring Tintin (rasistiska nidbilder etc.) när de läser Tintin för sina barn. Tintin fanns och finns alltså kvar på biblioteket och plockades aldrig bort – men detta verkar hela svenska folket ha missat då man skruvade upp tonläget rejält och började tala om censur istället för att tala om rasism (ett vanligt knep för att slippa prata om rasism är att flytta fokuset någon annanstans).

      Julia 2013-12-28 10:54:23
      Svara
    • Svar på Alba Mogensens kommentar.

      Hej Alba! Jag håller med dig. Det jag menar med det här inlägget är inte nödvändigtvis att vi ska censurera Kalle Anka, utan snarare ta en diskussion kring programmet. Få människor att reflektera! För även om Kalle Anka är över femtio år gammalt så fortsätter de visa nya sexistiska filmklipp. Det här året visade de till exempel Flygplan, som objektifierar de kvinnliga karaktärerna jättemycket.

      Flora 2013-12-27 20:54:32 http://flora.metromode.se
      Svara
  • Här känns det som att du verkligen letat efter något att diskutera och gå emot. Jag är själv feminist, jag är kvinna och jag tror på jämlikhet men extremfemenistiska åsikter och ”avundsjuka” på män är också bara löjligt. Med det komme vi heller ingenstans.

    Alice 2013-12-27 19:27:58
    Svara
  • Tack för att du är så grym Flora. Låt inte korkade kommentarer fälla dig. Du vet att de bara inte är lika upplysta som du. Kram.

    Fanny 2013-12-27 18:55:57 http://kusinerikamp.blogspot.com
    Svara
  • En timme en gång om året av gamla klassiska Disneyfigurer som firar jul tror jag inte kommer påverka våra barn mycket. Och skulle det göra det ligger inte problemet hos Kalle Anka, Lady och Lufsen eller SVT. Det är lite hårddraget tycker jag. Är det något man ska diskutera och försöka påverka är de nya barn- och ungdomsfilmer som kommer ut varje år, och som ses som ”i tiden”.

    Men alla måste ju få ha en åsikt, utan att behöva göra onödiga påhopp (tänker då på några av de andra kommentarerna).

    Anna 2013-12-27 18:52:11
    Svara
  • Extremfeminism utav dess like. Gråter inombords. Tänk hur jorden skulle se ut om extremfeminister skulle styra jorden, folk skulle fängslas för att man hade ”manliga karaktärsdrag”.

    Du har lyckats provocera, bra jobbat. Det här är så sjukt vridet. Jag skulle kunna skriva en hel uppsats om djupa scenarion som skulle kunna hända om tankar som dessa skulle styra Sverige. Men i och med att du som person skrev detta ger det inget, du är redan för långt gången in i feminismen. Du är blind för verkligheten. Men det som är värst är att människor ej ser detta som något hemskt, utan människor är så förvirrade att dom främjar det snack som framförs. Feminism är inget negativt, men då det blir såhär extremt blir jag rädd.

    fisgpruppen 2013-12-27 18:20:32
    Svara
    • Svar på fisgpruppens kommentar.

      Fast Flora kritiserar inte typiskt manliga karaktärsdrag. Hon kritiserar att inte kvinnorna representeras och att de kvinnor som är med är extremt platta och likadana. Så ser inte verkligheten ut. Kvinnor är av precis lika varierade karaktär som män och att detta inte syns på tv är vad som kritiseras.

      Läs gärna min blogg, feministisk!

      Fanny 2013-12-27 18:37:37 http://kusinerikamp.blogspot.com
      Svara
      • Svar på Fannys kommentar.

        Låt mig behålla mitt Kalle anka. Ingen orkar diskutera med er. Skrev just ett inlägg som tog en halvtimma att skriva men nu är jag bara så ilsken att du förtjänar det inte ens. Låt detta va, kriga om nåt annat.

        fisgpruppen 2013-12-27 19:09:15
        Svara
        • Svar på fisgpruppens kommentar.

          Sluta ta dig tolkningsföreträde till mitt eller floras eller någon annan feminists liv. Du har inte rätten att bestämma vad vi ska kriga för. Kvinnor är förtryckta i vårt samhälle och vi lever i ett patriarkat. Klart vi kommer kriga och kommentarer som dina sporrar oss bara.

          Fanny 2013-12-27 19:40:13 http://kusinerikamp.blogspot.com
          Svara
  • Tror helt ärligt inte era söner/döttrar på 5 år tänker könsroller när dom ser kalle anka. Deras värderingar kommer ju oftast från föräldrarnas värderingar.
    Kan ge exempel på flertalet barnprogram som endast har tjejer/kvinnor som huvudroller, ska vi förbjuda dom också?

    Linus 2013-12-27 18:12:50
    Svara
    • Svar på Linuss kommentar.

      Och vad i helvete menar du med det? Självklart finns det många barnprogram med kvinnliga huvudroller, Vi har ett par praktexempel här ovan om du inte missade det (askungen, Snövit). Vad Flora menar är väl att även om huvudrollen kan vara en kvinna (i sällsynta fall), så överöser man ändå barnfilmer/program med män i de övriga rollerna.
      Om du inte visste det så påverkar all sorts media våra könsroller något fruktansvärt mycket. Det spelar ingen roll om barnen inte ”tänker på könsroller när de ser Kalle Anka”, det handlar om att det formar dem, oftast emot deras vilja då de är så pass små att de är påtagliga för alla sorters värderingar från alla sorters källor. Barnprogrammen/filmerna har berättat för oss sedan barnsben hur vi ska vara som man och kvinna, och det är bara fel.

      carro 2013-12-27 19:01:57 http://cfelicia.blogg.se
      Svara
    • Svar på Linuss kommentar.

      Linus, vad Flora kritiserar är att männen får ta en så enorm plats och framställas som människor medan kvinnorna får ta extremt lite plats och framställas på ett enda sätt; väna, vackra och tillbakadragna. Du nämner att det finns filmer med bara kvinnor, ja det finns tack och lov. Men kvinnor får så sjukt lite utrymme i filmbranschen. Kolla statistik här t.ex: http://www.wmm.com/resources/film_facts.shtml eller här: http://www.torontosun.com/2013/05/16/depressing-stats-for-women-in-film

      Apropå könsroller, det är ju från tv, media och samhället som könsrollerna kommer. Såklart att föräldrarna har stor inverkan på barnen men för att undvika att barnen ska växa upp med skev uppfattning kring könsroller krävs det att föräldrarna jobbar aktivt mot det, de måste alltså vara insatta i genusvetenskapen vilket alla verkligen inte är.

      Poängen är ju den att barnen inte aktivt tänker ”nu är Snövit en kvinna som sitter och är vacker” utan att de i längden (av att se denna bild av kvinnor om och om igen) tänker att kvinnor ska bara sitta och vara vackra.

      Det handlar inte om att förbjuda män, det handlar om att ge kvinnor plats. Och att framställa kvinnor som människor i samma grad som män framställs som människor, dvs komplexa varelser med varierat lynne.

      Läs gärna min blogg, den är feministisk!

      Fanny 2013-12-27 18:44:58 http://kusinerikamp.blogspot.com
      Svara
  • Puss flora!

    Esmeralda 2013-12-27 18:12:28
    Svara
  • Tror verkligen inte, eller faktiskt, jag vet att Disney’s avsikt var verkligen inte att diskriminera kvinnor och snälla nån, det är ju tecknade karaktärer, nu får ni för fan skärpa er. Det enda ett litet barn tjänar på att se Kalle Anka på julafton är en bra uppfostran, Möjligtvis ett gott skratt också, och det borde föräldrar få creds för.
    Kan ni inte komma med något bättre? Kvinnornas situation i Kongo? Det är väl en gnutta allvarligare? Det är därför jag hatar aktivister och feminister i Sverige, för att ni/dom ska alltid ta upp sånt onödigt skit som ingen vill lyssna på. Kalle Anka ska stanna på julafton.

    allan 2013-12-27 18:03:00
    Svara
    • Svar på allans kommentar.

      Fast Allan…

      ”Kan ni inte komma med något bättre? Kvinnornas situation i Kongo? Det är väl en gnutta allvarligare?” Extremt dålig argumentation, inte hållbart. Sådär kan en säga om allt. Typ ”varför ska vi bygga om Slussen i Stockholm bara för att den håller på att sjunka? Hela Nederländerna sjunker ju, vi borde prata om det istället” eller ”Jaha i skola och vård får barn och patienter jättedålig mat, men det ska vi inte prata om vi borde prata om svälten som är utbredd i massa länder”.

      Onödigt. Du är uppenbarligen inte insatt. Vill du bli det kan du läsa min feministiska blogg; www.kusinerikamp.blogspot.com

      Fanny 2013-12-27 18:50:35 http://kusinerikamp.blogspot.com
      Svara
    • Svar på allans kommentar.

      Allan! Självklart är det inte Disney’s avsikt att diskriminera kvinnor. Att kvinnor framställs på det här viset är ett strukturellt problem. Disney reproducerar bara de könsroller som finns i ett patriarkalt samhälle. Du tar upp kvinnornas situation i Kongo som mer problematisk. Varför? Kanske tycker du att de patriarkala strukturerna är mer tydliga där. Kvinnornas situation i Kongo är inte en liten ö av problematik, de är inte heller några som vi här i Sverige kan ”rädda”. ”Kvinnornas situation i Kongo” existerar inte endast i Kongo, utan i hela världen.

      Tror verkligen inte, eller faktiskt, jag vet att Disney’s avsikt var verkligen inte att diskriminera kvinnor och snälla nån, det är ju tecknade karaktärer, nu får ni för fan skärpa er. Det enda ett litet barn tjänar på att se Kalle Anka på julafton är en bra uppfostran, Möjligtvis ett gott skratt också, och det borde föräldrar få creds för. Kan ni inte komma med något bättre? Kvinnornas situation i Kongo? Det är väl en gnutta allvarligare? Det är därför jag hatar aktivister och feminister i Sverige, för att ni/dom ska alltid ta upp sånt onödigt skit som ingen vill lyssna på. Kalle Anka ska stanna på julafton.

      Kajsa 2013-12-27 18:19:39
      Svara
  • ….Och Jag avsaknar att låta förgången tid vara opartisk till hur vårt genus-samhälle ser ut idag.

    Kalle är med glimten i ögat era galna feminist-töntar

    Lars 2013-12-27 18:00:59
    Svara
  • För att inte tala om ”nyheten” flygplan?! Det enda ”tjejflygplanet” (visste inte ens att flygplan hade kön) var självklart rosa med långa ögonfransar och verkade ha som enda roll att bli förförd och endast blev förförd för att hon var ”vacker”. Spyr

    Erica 2013-12-27 17:49:02 http://Www.plusgrader.webblogg.se
    Svara
    • Svar på Ericas kommentar.

      Precis, det är där det största problemet ligger, att de forfarande har samma kvinnosyn som på 60-talet eller vad det var. Varför inte byta rollerna i flygplan, så att det var tjejplanet som uppträdde och killplanet som blev förfört?

      Kajsa 2013-12-28 08:53:23
      Svara
  • så otroligt bra, sant och klokt inlägg (med oroväckande innehåll förstås).

    E 2013-12-27 17:40:11
    Svara
  • Grymt att du skriver detta Flora!
    Jag tror dock att problemet skulle kvarstå även om SVT skulle klippa om Kalle Anka och jämna ut könsfördelningen. Problemet är ju Disneys skeva människosyn. För även om de män som syns i Kalle Anka idag har fler mänskliga drag än kvinnliga så premieras förlegade ideal för både kvinnor och män.
    Exempelvis i Djungelboken ska Baloo lära Mowgli att en ”riktig man” slåss och kan ta hand om sig själv. Bagheera som får stereotypt moderliga egenskaper som empati och eftertänksamhet målas upp som töntig och stel i jämförelse med balla farsan Baloo. Och överlag är det väl så Disney värderar män och kvinnor? Tyvärr.
    Det bästa vore om SVT slopade Kalle Anka helt och hållet.

    Daniel 2013-12-27 17:19:18
    Svara
  • Jens: Varför denna extremt nedlåtande ton? Att kvinnor i teve (exempelvis i Kalle Anka, där detta framgår mycket tydligt, vilket Flora poängterade) porträtteras helt annorlunda än män (som t.ex. får lov att vara roliga och smarta) är jätteproblematiskt. Fatta att kanske en halv miljon barn, om inte fler, sitter och tittar på Kalle varje år och därigenom lär sig hur de ska uppträda och se ut (precis som de lär sig genom reklam, böcker och genom att titta på hur föräldrarna i familjen delar upp hushållsarbetet). Du behöver dessutom absolut inte ta upp Floras förmåga att stava eller inte stava i det här sammanhanget, då det inte har något med saken att göra. Lägg av med personpåhoppen.

    My 2013-12-27 17:11:02
    Svara
  • Jättebra, verkligen! Men jag tycker det är viktigt att komma ihåg att detta är gamla klipp. Det betyder inte att det är bra, men jag tycker att man måste kunna ha kvar och titta på det som varit. Hade Disney gjort Askungen idag hade hon kanske haft en mer utvecklad och stark roll, vem vet?

    Elin 2013-12-27 17:04:29
    Svara
    • Svar på Elins kommentar.

      Men det spelar ingen roll. Om en visar det godkänner en ju det. Och det är nog inte många som är snabba på att påpeka det för sina barn. Oavsett hur gammalt det är har det dålig inverkan. Dessutom; de två klippen från nya filmer följde ju de gamla klippens mall oroväckande bra; ett roligt klipp med två män och ett klipp med ett rosa kvinnoflygplan med långa ögonfransar som blev förförd…

      Fanny 2013-12-27 18:54:21 http://kusinerikamp.blogspot.com
      Svara
      • Svar på Fannys kommentar.

        Håller helt klart med om de nyare filmklippen. Det är fruktansvärt. Sen att vi godkänner något genom att visa det kan jag inte hålla med om. Det visas mycket i media utan att alla är en del av samma åsikter. Det handlar för mig om att kunna sålla och värdera, och därmed kunna avgöra om Malalas vittnesmål och Disneys gamla filmer är rätt väg att gå. Det är viktigt att kunna se det förkastliga för att kunna arbeta mot det. Censur är inte ett alternativ. Och som jag skrev är det naturligtvis supersvårt för vuxna att lära barnen, och därför bör fokus ligga på de nyare filmerna. Då tror jag barnen själva skulle kunna uppmärksamma kvinnornas roll.

        Klara 2013-12-28 10:53:38
        Svara
    • Svar på Elins kommentar.

      Precis vad jag tänker. Kulturarv. Kultur-arv. Sen handlar det om att uppfostra barn till att förstå att det är just en bild av det gamla. Såklart inte helt enkelt det heller.

      Klara 2013-12-27 18:20:23
      Svara
  • åh! så bra att du tar upp detta, reagerade själv på lady i ”lady & lufsen”-scenen. skulle tycka det vore uppfriskande att byta ut vissa scener eller och/eller lägga till scener som är mer genusvänliga. tack för detta jätteviktiga och välskrivna inlägget! kram!

    fanny darling 2013-12-27 16:39:35 http://fannydarling.devote.se
    Svara
  • Hejaheja! Systematiskt och 100% genomvettigt.

    Jessica 2013-12-27 16:04:15 http://litesocker.blogg.se
    Svara
  • toppenbra inlägg! måste tillägga att mitt syskonbarn på 5(!) år också reagerade på campingsemester-scenen och utbrast: ”men var är kajsa & mimmi?!” och jag kunde inte svara på den frågan.

    lisa 2013-12-27 15:56:38 http://gogopop.blogg.se
    Svara
  • Åh, äntligen!
    Så jädra bra skrivet och håller definitivt med dig angående detta. Om vi söker förändring och jämnställdhet tror jag faktiskt att det här är något väldigt bra att starta med.

    Riktigt bra!
    Kramar!!<3

    Anna 2013-12-27 15:55:53 http://Myggbett.detvote.se
    Svara
  • Hej Flora, inte för att vara sån, men Piff anses ofta vara kille. :/

    Amanda 2013-12-27 15:55:17
    Svara
    • Svar på Amandas kommentar.

      Jag trodde också att det var en kille! Så trisst. Men det spelar egentligen ingen roll i sammanhanget, slutsatsen är ju densamma: fler grabbar, färre brudar. :(

      Flora Wiström 2013-12-27 15:56:30
      Svara
  • Håller med dig gill tusen procent. Märkte också det extra mycket i år.

    Rebecca 2013-12-27 15:45:42
    Svara
  • Tack Flora. Bra skrivet.

    Lisa 2013-12-27 15:39:12
    Svara
  • Heja! Bra att du uppmärksammar detta viktiga fenomen och super bra formulerat. Tack för denna viktiga läsning!

    Frida 2013-12-27 15:33:27 http://barafridas.blogg.se
    Svara
  • Heja! Snyggt, välformulerat och superviktigt! Tack för bra uppfriskande läsning!

    Din Felix. 2013-12-27 15:13:26
    Svara
  • Det känns så hemskt – faktiskt det ända jag tänker på varje julafton när det är dags att titta på kalle anka!! :(

    melanie 2013-12-27 15:11:44 http://fames.se/melaniefreij
    Svara
  • Vad bra att du redde ut detta! Jag visste inte att tjejer kunde vara smarta, tokiga och roliga eftersom jag sett för mycket Kalle Anka. Du stavar väldigt bra.

    Jens 2013-12-27 15:08:21
    Svara
  • SÅ bra och viktigt inlägg. Bra att veta att jag inte varit ensam om att ha haft samma reaktion!

    Louise 2013-12-27 14:58:26
    Svara

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode rekommenderar

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!