Amanda Svensson – Allt det där jag sa till dig var sant.
â â â â â
”När jag sÃ¥g att Amanda Svensson skulle komma med en ny bok var det bara att trycka pÃ¥ bevaka-knappen. Samma dag som den kom ut beställde jag den, i torsdags landade den pÃ¥ min dörrmatta och igÃ¥r läste jag ut den. Fan. Jag skulle inte ha läst den sÃ¥ snabbt. Amanda Svensson är min största skrivförebild och jag har älskat hennes tidigare böcker, speciellt Välkommen till den här världen.
Okej, först och främst utspelar sig boken på en folkhögskola. Inte nog med det, huvudpersonen går även i en skrivklass. Min igenkänningsfaktor når alltså den maximala kvoten. Huvudpersonens riktiga namn vet vi inte, men vi förstår i alla fall att hon inte har så många vänner i skolan. När korridorsgrannarna har fest sitter hon på sitt rum och skriver. Och ganska ofta sitter hon uppe på taket och söker med blicken efter den där killen hon gillar. Han kallar sig själv Vladimir Majakovskij och namnger henne Lilja Brik. Hon är hans musa och älskarinna. Han berättar vem hon är och hur hon ska bete sig, han tar henne både fysiskt och psykiskt. Tillsammans blir de en enhet, han formar henne så att hon ska passa in i hans historia. Men deras förhållande blir mer och mer destruktivt.
SÃ¥ kommer Ilse och rör om alltihop. Världens bästa Ilse. Tillsammans blir de Mary Read och Anne Bonny, piratdrottningar, tjuvfittor och vildhjärtan. SÃ¥ mycket girlpower att det inte är klokt. Det är en historia om hur berättelsen kan dra ner en i fördärvet eller vara det sista hoppet för överlevnad. Om vänskap och kärlek och hur det är att inte förstÃ¥ värdet av sin egen existens. SprÃ¥ket är helt briljant dessutom. Jag ska inte säga sÃ¥ mycket mer om handlingen, jag beordrar alla att läsa den här boken i stället. Lyllos er som inte har gjort det än.”
Sofia Nordin – GÃ¥ sönder gÃ¥ hel.
â â â ââ
”Vartannat kapitel Lena, vartannat kapitel Anna. Lena har rymt med sin systers spädbarn. Barfota vandrar hon med den lilla flickan tryckt mot bröstet, utan pengar och utan varma kläder. Anna, däremot, har minutiöst planerat sin trygghet. Sin perfekta man. Sin perfekta villa. Sina perfekta vänner. Ingenting fÃ¥r gÃ¥ fel, allt mÃ¥ste vara vanligt.
Den här boken blir riktigt jäkla otäck i sin upplösning. Vissa scener har etsat sig fast i mig, kommer upp när jag minst anar det. Det här är kanske ingen helt fantastisk bok men jag vill ändÃ¥ rekommendera GÃ¥ sönder gÃ¥ hel till den som gillar prosa med bra flyt och en spännande handling.”
Yahya Hassan – Dikter.
â â â â â
”Yahya Hassan har blivit bÃ¥de hyllad och dödshotad för sin diktsamling. 18 Ã¥r gammal skildrar han sin uppväxt. Hur han skickas mellan olika anstalter, begÃ¥r brott, förbannar sin pappa. Han har blivit anklagad för att svartmÃ¥la islam och har numera livvakter dygnet runt.
Hans dikter är rasande, skrivna i versaler och skriker ut sin frustration. Det är sÃ¥ förbannat starkt. Djupt tragiskt, bitvis. Vackert, ibland. Inte svÃ¥rt att förstÃ¥ eller ta till sig. Som läsare fÃ¥r en ta sitt ansvar, reflektera kring hans ord och inte dra alla över en kam. Jag läser det som att Yayha Hassan kritiserar sin far, inte alla muslimska fäder. Det finns en rotlöshet i hans texter, en desperation som känns ovanlig (det är ju inte varje dag vi läser poesi skriven av en smÃ¥brottslig artonÃ¥ring) och äkta.”
Sandra Beijer – Det handlar om dig.
â â â â â
”Jaget, en femtonÃ¥rig tjej, blir dödskär i en jämngammal kille. Hela boken är skriven med honom som mottagare. Boken utspelar sig i Stockholm och jagets familj är trygg och verkar ha det gott ställt. Allt jaget kan tänka pÃ¥ är duet, hela hennes första tid pÃ¥ gymnasiet gÃ¥r Ã¥t av att trÃ¥na efter honom, precis som det var ibland i den Ã¥ldern. Hon gör rätt och hon gör fel, hon dricker mängder av folköl och röker för mÃ¥nga cigaretter och hon är sÃ¥ kär att allt annat liksom försvinner.
Sandras debutbok är sÃ¥klart fin. I högstadieÃ¥ldern (troligtvis dess rätta mÃ¥lgrupp) hade jag älskat den, men alla som är svaga för kärlekshistorier kan läsa den här. Det handlar om dig är stilistiskt säker och har den där romantiska, semipoetiska tonen som Sandras texter ofta har. Nu väntar jag med spänning pÃ¥ hennes nästa.”
Bea Uusma – Expeditionen â min kärlekshistoria.
â â â â â
”Bea Uusma har under femton Ã¥rs tid inte kunna sluta tänka pÃ¥ vad som hände med Andrées polarexpedition och varför medlemmarna dog. Hon bestämmer sig för att ta reda pÃ¥ svaret. Genom att djupläsa allt det som skrivits om expeditionen, dagboksanteckningarna, artiklarna och böckerna, och att Ã¥ka till Nordpolen gÃ¥ng pÃ¥ gÃ¥ng, kommer hon närmare det hon tror är svaret. Vi lär känna Salomon August Andrée, Nils Strindberg och Knut Frænkel, men även Bea Uusma själv.
En jäkligt fin bok som ocksÃ¥ är lärorik, faktabaserad och gripande. Jag förstÃ¥r varför Bea Uusma blev kär i Andrée-expeditionen, det är oerhört spännande. Och Ã¥h vad hon kan skriva.”
Gun-Britt Sundström – Maken.
â â â â â
”Efter pÃ¥tryckningar frÃ¥n olika hÃ¥ll började jag läsa Maken av Gun-Britt Sundström. TrÃ¥kigt omslag. TrÃ¥kigt namn. Ãr den inte sÃ¥där Ã¥lderdomligt torr? Nej. Formgivaren har misslyckats, helt klart. Den här boken är lÃ¥ngt ifrÃ¥n torr eller Ã¥lderdomlig, den sprakar och lever och är fylld av sÃ¥ mycket insikt och genialitet att det inte är klokt.
Boken är knökfylld med citat som sätter ord på svåra känslor och scenarios. Plus att språket är så vackert. Maken benämns som en förhållanderoman och handlar om Martina och Gustav. De är i tjugoårsåldern och träffar varandra på Stockholms universitet i slutet av 1960-talet. Stockholm! 60- och 70-tal! Kärlek! Politik! Ni förstår ju att det är bra förutsättningar för en roman.
Vi fÃ¥r följa Gustav och Martina under sju Ã¥r av deras förhÃ¥llande. Eller ickeförhÃ¥llande. De har en olidlig maktbalans mellan sig, ett typisk jag-vill-ha-dig-när-jag-inte-kan-fÃ¥-dig-scenario för Martinas del, medan Gustav slänger sig runt halsen pÃ¥ sin älskade och vill gifta sig med henne. För det mesta. De klarar inte av att vara ihop, än mindre att vara isär. Sundströms feministiska agenda är genomgÃ¥ende för hela boken. Ãven om könsrollerna var mer statiska dÃ¥, är hennes funderingar pÃ¥ tvÃ¥samheten fortfarande aktuella i allra högsta grad. Maken brukar kallas âen feministisk klassikerâ.
Några klagomål då? Boken är 546 sidor, är det nödvändigt? Hade inte Sundström kunnat koka ner storyn en sisådär 100 sidor för att det ska bli lite mer koncist? Troligtvis. En annan sak jag kan störa mig på är hur oerhört intellektuella alla tjugoåringar är i Maken. Den kretsar kring den akademiska medelklassen, men ändå. Jag känner igen mönstret (Amanda Svensson, Karolina Ramqvist). En författare, i detta fall Sundström som är 31 år gammal, skriver en bok som handlar om unga personer. Självklart har hon blivit smartare på tio år, och nu kan hon krydda sina karaktärer med den här kunskapen. Trots att de är tio år yngre. Det gör att igenkänningsfaktorn inte blir fullt så hög för mig som den hade kunnat vara. Samtidigt blir Makenen bok som passar alla åldrar i alla relationer.
Läs Maken och nicka igenkännande, utbrist preach sister, skratta högt och grÃ¥t ut. PÃ¥ baksidan har Sara Stridsberg skrivit âBoken funkar som ett slags moralspel där läsaren tvingas in i olika dilemman, tvingas välja sida och därefter alltid tvingas välja om. Jag har läst den om och om igen och varje gÃ¥ng har den gjort olika saker med mig beroende pÃ¥ var jag har befunnit mig i förhÃ¥llande till det stora projektet Kärlek.â Jag tycker att det sätter ord pÃ¥ det hela sÃ¥ himla bra. Perfekt att läsa pÃ¥ stranden/lunchrasten/i hängmattan eller pÃ¥ tÃ¥get. Mitt bästa sommarboktips helt enkelt.”
David Wiberg – Dagboksanteckningar frÃ¥n ett källarhÃ¥l.Â
â â â â â
”Dagboksanteckningar frÃ¥n ett källarhÃ¥l handlar om 16-Ã¥riga Linnea som bor i en smÃ¥stad nÃ¥gonstans i Sverige. Hur mÃ¥nga böcker har jag inte läst där jag har stört mig pÃ¥ författarens krystade ungdomssprÃ¥k, hur hen har velat âget down with the kidsâ och slängt sig med pubertala svärord och konstiga slangord. Men David Wiberg lyckas med att bli Linnea. Trots att Wiberg är man och Linnea en tjej, trots att han är född 72 och hon 96, att han var tonÃ¥ring pÃ¥ 1980-talet och hon pÃ¥ 2010-talet, lyckas han gestalta henne oklanderligt. FÃ¥ karaktärer i bokvärlden känns sÃ¥ självklara och realistiska som hon.
Linnea har en ganska vanlig familj med två halvjobbiga föräldrar och en skitstörig lillebror. Hon har en bästis som hon hela tiden måste jaga bekräftelse hos och hon tvekar hela tiden på sin egen förmåga. Linnea hatar sitt munsår och sina pormaskar och hur stelt det blir i så många sociala situationer. Hon ska bara vara lite mer normal. Lite mer social. Vara lite tystare. Höras lite mer. Hon lider av ganska mycket ångest.
Boken utspelar sig 2012 och känns så himla rätt i tiden. Linnea är dödligt kär i A och stalkar honom på Facebook och Tumblr, stryker runt hans jobb på Plantagen, mailar A:s arbetsgivare för att få tag på de anställdas jobbschema och är så underbart pinsam hela tiden. Boken räknar ner till den dag hon ska till Peace & Love (dit även A ska) och vi får följa Linnea i skolan, hemma, i ångestkogen, på caféjobbet, i Familia-gallerian (där Plantagen ligger) och på diverse fester.
Jag gillar Linnea så mycket. Hur hon skriver pretentiösa, blödande texter och dikter samtidigt som hon har en sÃ¥ sarkastisk ton i sina dagboksanteckningar. Hur hon har det sÃ¥ svÃ¥rt med sina relationer samtidigt som hon tar sina vänners känslor pÃ¥ sÃ¥ himla stort allvar. Jag gillar böcker som leker med formatet, korsar genrer och använder olika uttryck. Linnea ritar serier som pÃ¥ olika sätt handlar om henne själv. Drömmar och fantasier, minnen och vardagshändelser. Hon gillar även att fota, vilket vi fÃ¥r se exempel pÃ¥ i boken. Om jag ska klaga pÃ¥ en sak sÃ¥ är den möjligtvis slutet (lovar att inte spoila). Var det inte väldigt abrupt? Det tycker jag. NÃ¥väl, läs den här boken. Gör det bara.”
Böcker jag läste 2014, del 1.
Här är böckerna jag läste 2013.
Och här är böckerna jag läste 2012.
Translation: Books Iâve read during 2014, part 2. None of them are translated into english, unfortunately. However, Maken can be found in Danish, Norwegian, German and Finnish.